Docents de secundària

Podeu treballar les habilitats per a la vida i el sentit de coherència a través del Som-hi!

Els continguts del Som-hi! estan pensats per treballar les habilitats per a la vida i el sentit de coherència de manera pautada en sessions específiques. Però també les podeu treballar de manera transversal i flexible aprofitant les ocasions que sorgeixen a l’aula en el dia a dia.

El programa fa una proposta metodològica adequada a la realitat de cada centre i grup. El contingut del material està relacionat amb els temes que es tracten a secundària (ja sigui a tutoria o a l’assignatura de Cultura i Valors Ètics). En aquest sentit, tracta directament algunes de les dimensions recollides al currículum de secundària, com per exemple:

  • Els aspectes cognitius, afectius i actitudinals relacionats amb la integritat de la persona, les seves relacions amb les altres persones i la societat en general.
  • La promoció de l’exercici de la ciutadania activa al servei de la comunitat.
  • L’aprofundiment en la construcció d’un discurs argumentatiu al servei del diàleg, en el context de la pluralitat de perspectives.
  • El foment de la reflexió crítica sobre els valors i la pròpia conducta.

Els continguts s’organitzen en quatre grans blocs temàtics de salut. Dipsalut proposa tractar-los de la següent manera:

1r ESO- Adiccions

2n ESO- Afectivitat - sexualitat

3r ESO- Convivència

4rt ESO- Participació 

Aquesta recomanació es basa en la informació epidemiològica dels estils de vida de cada grup d’edat, però cada centre pot seguir un pla de treball diferent si ho considera adequat.

Els centres que participeu en el programa rebreu, per cada docent participant, una guia en paper en funció de l’eix temàtic. Aquest recurs conté pautes senzilles per desenvolupar la sessió d’entrenament de cada habilitat i la sessió de conversa a través de les històries animades. També es lliurarà, per a cadascun dels alumnes participants, un exemplar d’El meu bloc,  un quadern de treball que serveix com a suport a l’entrenament de les habilitats descrites en la guia del professorat.

Així mateix, una de les tècniques del programa imparteix durant el primer trimestre de curs la formació inicial al centre. Aquesta formació inclou el marc de referència teòrica del programa, la metodologia de treball, la utilització dels materials i els serveis inclosos en el programa.

Els docents també teniu el suport continu de l’equip tècnic del programa per començar a implementar-lo, per anar resolent dubtes i poder-lo desenvolupar idòniament.

Cada centre té un tècnic o una tècnica de referència assignada que es posarà en contacte amb vosaltres. L'equip està format per 9 persones:

Nom

Contacte

Cristina Bota

cbota@fundesplai.org

Carme Dolz

cdolz@fundesplai.org

Marta Esplugas

mesplugas@fundesplai.org

Iru Fontdecaba

ifontdecaba@fundesplai.org

Sònia Garcia

sgarcia@fundesplai.org

Laura Oliva

loliva@fundesplai.org

Elisabeth Pardo

epardo@fundesplai.org

Mariona Perez

mariona.perez@fundesplai.org

Bernard Sàbat

bsabat@fundesplai.org

En el Som-hi!, el treball d’habilitats i sentit de coherència es fa a partir de les vivències d’un grup de cinc adolescents. La proposta està organitzada per treballar cadascuna de les deu habilitats en dues sessions d’entrenament en funció de l’eix temàtic.

La primera sessió consisteix en una dinàmica de grup relacionada amb l’eix temàtic i l’habilitat en qüestió i la segona sessió serveix per promoure la conversa amb l’alumnat a partir del visionat d’una història animada de 5 minuts. Per dinamitzar aquesta segona sessió, en funció de cada temàtica concreta i habilitat, a la guia del docent trobareu preguntes que fomenten i condueixen el debat.

No són preguntes plantejades a l’atzar, sinó que responen a les tres dimensions del sentit de coherència: comprensibilitat, gestionabilitat i significativitat.

Guia professorat. Secundària
Guia professorat. Secundària
Bloc alumne. Secundària
Bloc alumne. Secundària

Agenda de dinamitzacions

A cada centre educatiu, la persona tècnica de referència realitzarà dues dinamitzacions amb cada grup aula a escollir entre les diferents opcions disponibles i en funció de les vostres necessitats i prioritats. Es posarà en contacte amb vosaltres per tal d’acordar les tempatiques, les dates i els horaris per realitzar les dinamitzacions.

Teatre

En el marc del programa també s'ofereixen recursos de teatre per tal de reforçar el treball de les habilitats per a la vida i afavorir la conversa a l'aula. El curs 2018-2019  els recursos son Què passa amb el whatsapp? (1r de l'ESO) i L'equilibri és cosa de dos (3r de l'ESO)

Per al curs 2019-2020 s'oferiran recursos per treballar les addiccions (ja sigui a substàncies tòxiques o bé pantalles) i la violència de gènere (per a 1r i 3r d'ESO, respectivament). Podran accedir a aquests recursos tots els centres que estan duent a terme el programa i en cas que no es pugui cobrir tota la demanda,  es prioritzarà l'assignació del recurs en funció de criteris socio-econòmics i s'informarà oportunament als centres escollits. 

Recursos:

En funció de l'eix del Som-hi amb el qual esteu treballant us proposem una sèrie de recursos que us ajudaran a desenvolupar el treball d'habilitats per a la vida a l'aula.

Us recordem que l'accés als recursos del Som-hi és només pels docents que estan duent a terme el programa "Sigues tu" de Dipsalut i que han rebut el material en paper. Si sou docent "Sigues tu", us heu de registrar clicant a l'icona corresponent, situada a la part superior dreta de la pagina d'inici d'aquest web. 

Els docents que no esteu duent a terme el Som-hi trobareu recursos per treballar les habilitats per a la vida en obert a l'apartat corresponent.

Recursos comuns Som-hi

Presentació dels personatges

Recull de dinàmiques curtes per potenciar la cohesió del grup al principi i/o final de cada sessió del Som-hi

Eix addiccions Veure graella

Dinàmiques habilitats

Històries

Eix sexualitat-afectivitat Veure graella

Dinàmiques habilitats

Històries

Eix Convivència Graella convivència

Dinàmiques habilitats

Històries

Eix participació Veure graella

Dinàmiques habilitats

Històries

Altres recursos no relacionats amb el Som-hi ordenats per habilitats (en obert)

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR