Recursos

  • Vídeo
    Edat: Educació Infantil

    Aquest conte explica la història d'en Joan, un nen al qui li agradava pintar-se les ungles. Un dia a l'escola, alguns companys se'n van començar a riure i el seu pare va decidir que calia fer-hi alguna cosa...

    Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i advocació i defensa, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Educació Infantil

    Aquest conte explica la història del petit Quadrat. Ell vol jugar a casa dels seus amics, però no passa per la porta perquè ells són rodons i la seva porta també… «Hauríem de retallar-te les cantonades!», diuen els Petits Rodons. «Oh, no! –diu el Petit Quadrat– Això em faria massa mal!» Com ho farem? El Petit Quadrat és diferent. Mai no serà rodó.

    Us pot ajudar a treballar a l'aula valors com l'amistat, la solidaritat i el respecte a la diferència. També promoure l'entrenament de les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i pensament creatiu, entre d'altres.

  • Vídeo
    Edat: Educació Infantil

    Aquest conte explica la història de com la Nura ha descobert el secret que amaga el melic. D'allà hi surt un fil invisible que la uneix a totes les persones que més s'estima: la mare, el pare, tiets, les cosines, en Pere..

    Aquest conte permet treballar amb els infants els vincles emocionals i les habilitats d'autoestima i gestió de les emocions i sentiments, entre d'altres. Ens pot ser útil especialment al l'inici del curs quan els infants poden tenir sentiments de tristesa per la separació de la família. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra un noi que s'aixeca a l'aula i comparteix el seu problema de salut mental.

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre l'estigmatització de les malalties mentals i com aquest fet contribueix a incrementar el patiment de les persones que les pateixen. També ens permet treballar les habilitats d'empatia i advocació i defensa, entre d'altres. 

    L'Associació Obertament treballa activament per visibilitzar les persones que pateixen una malaltia mental i erradicar l'estigma social que encara existeix avui en dia. En aquest enllaç trobareu una proposta pedagògica, creada per aquesta entitat, per treballar el vídeo. 

  • Fitxer
    Edat: Professorat

    Aquesta guia descriu les pautes més importants a tenir en compte a l'hora de detectar violència sexual envers els infants. Està adreçada a tots els i les profesionals que treballen amb infants i adolescents. 

    Per tal d'indagar en els detalls d'una violència sexual infantil, cal ser un/a professional expert/a. Tanmateix, totes les persones que treballen amb infants i adolescents poden posar el seu granet de sorra a través de l'escolta activa i el suport i, si escau, derivant el cas. Tal com afirmen els autors: Tot infant sense informació i sense consell especialitzat és una víctima més accessible per als agressors. Dels missatges més valuosos que pots donar a un infant és que els secrets sempre es poden explicar i que s’ha de sentir lliure per parlar del que vulgui: ningú no li pot demanar que no expliqui una situació.

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt mostra la història d'una parella que té problemes a causa del famós "doble check" de l'aplicació mòbil Whatsapp. Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre l'ús de les pantalles i l'establiment de límits en les relacions sexoafectives. 

    Possibles preguntes de debat: 

    • Què en penseu de la situació? Quin dels dos penseu que té raó? Per què?
    • Sabeu que és el Whatsapp? L'utilitzeu normalment?
    • Teniu activat el "doble click blau" del Whatsapp? Per què sí o perquè no?
    • Penseu que el "doble click blau" pot ser una eina de control o, per contra, ajuda a una bona comunicació? 
    • Us molesta no saber si algú ha llegit els missatges que li heu enviat? I si no els contesta de forma immediata? Per què?
  • Fitxer
    Edat: Primària i Secundària

    A continuació us oferim 5 dinàmiques curtes que us poden ajudar a cohesionar el grup per mitjà de la coneixença, tant individual com col·lectiva. Estan pensades per dur-les a terme de forma aïllada o abans o després d'alguna altra dinàmica per treballar una temàtica concreta. 

  • Fitxer
    Edat: Primària i Secundària

    A continuació us oferim 5 dinàmiques curtes que us poden ajudar a cohesionar el grup per mitjà de l'atenció i l'escolta activa. Estan pensades per dur-les a terme de forma aïllada o abans o després d'alguna altra dinàmica per treballar una temàtica concreta. 

  • Fitxer
    Edat: Primària i Secundària

    A continuació us oferim 5 dinàmiques curtes que us poden ajudar a cohesionar el grup a través de la creativitat. Estan pensades per dur-les a terme de forma aïllada o abans o després d'alguna altra dinàmica per treballar una temàtica concreta. Els objectius són