Recursos

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra la importància de pensar-s'ho dues vegades abans d'enviar un missatge per whatsapp. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la importància de ser respectuosos i repectuoses a través de les xarxes i treballar les habilitats de presa de decisions, empatia i comunicació interpersonal, entre d'altres.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El vídeo mostra la importància del grup a l'hora de prevenir el ciberassetjament. Ens pot ajudar a reflexionar sobre l'ús de les pantalles i treballar les habilitats d'empatia i advocació i defensa, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra com, de vegades, enviar fotografies íntimes a persones desconegudes pot resultar perillós. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos en l'ús del mòbil i treballar les habilitats de presa de decisions i pensament crític, entre d'altres.​

    Atenció!  És important no fer judicis morals ni culpabilitzar amb el nostre discurs les persones que són víctimes d'aquestes pràctiques, que majoritàriament són noies. També és clau enfatitzar la importància del grup a l'hora de prevenir la difusió d'aquests continguts. 

    A continuació us proposem algunes definicions extretes del Termcat, que us poden ajudar a ampliar el coneixement del tema i generar debat amb l'alumnat:

    Sexting: Enviament de missatges de text o imatges de contingut sexual explícit a través del telèfon mòbil o d'altres dispositius electrònics. Cal diferenciar-ho del Sexpreading que és l'enviament d'imatges sense el consentiment de la persona afectada i suposa una forma d'agressió sexual. 

    Sextorsió: Forma d’extorsió sexual en què una persona rep xantatge o amenaces perquè enviï una foto de sí mateixa amb contingut sexual. Es parla específicament de Grooming, quan es tracta de persones majors d’edat respecte a menors. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària (1r i 2n ESO)

    El vídeo mostra la història d'una nena de 10 anys que comparteix fotografies i informació persones a les xarxes socials. Ens adverteix del perill que pot suposar aquesta conducta. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos de les xarxes socials, el ciberassetjament i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El que es coneix popularment com a ploma són un conjunt de manifestacions o gestos característics d'una persona que socialment es consideren propis de l'altre sexe. La plumofòbia seria l'aversió a la ploma o a les persones amb ploma. De vegades diem que a un noi gai "no se li nota" o bé que una noia masculina no té perquè ser lesbiana, en realitat això és una forma d'encobrir la LGBTI fòbia. 

    En aquest vídeo curt es poden veure les dificultats que té un noi per expressar-se tal com és. Ens pot ajudar a treballar la prevenció de la LGBTI fòbia i les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.

    Preguntes pel debat

    Abans del visionat:

    • Saps que vol dir l'expressió de gènere*? Consideres que la societat marca com ens hem d'expressar en funció de si som nois o noies? Per exemple en la manera de vestir, parlar, en les aficions...?
    • Penseu que una persona que és gai se li nota? Per què? I a una heterosexual?
    • Penseu que de vegades les persones gais o lesbianes volen cridar l'atenció? Per què? Què en penseu?
    • Sabeu que vol dir tenir ploma? Què en penseu? 

    Després del visionat:

    • Què en penseu de la situació que es produeix? 
    • Us hi heu trobat alguna vegada? Heu pressuposat alguna vegada que algú estava simulant o exagerant la seva manera de parlar o moure's? 
    • El vídeo explica que és la plumofòbia. Havieu sentit mai abans aquesta paraula? Què us sembla? Coneixxeu algun tipus més de fòbies relacionades amb l'orientació sexual o la identitat de gènere?

    *Expressió de gènere: Manera en què una persona manifesta exteriorment elements que tenen a veure amb el gènere, sigui a través de la roba o de l'aparença en general, del comportament, les afinitats, etc. 

    Nota: les definicions estan extretes del Diccionari LGBT del Termcat.

  • Fitxer
    Edat: Primària

    Duele és un relat sobre el procés que viuen les persones quan perden un ésser estimat. Cada persona passa el dol de manera diferent, algunes busquen suport en altres persones o en distraccions; d'altres prefereixen estar soles. Sigui quin sigui el camí per transitar-ho, és important expressar les nostres emocions.  

    Ens pot ajudar a tractar la temàtica a l'aula i treballar les habilitats de gestió de les emocions i els sentiments i empatia entre d'altres. També és un bon recurs per les famílies amb infants que han perdut un ésser estimat. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge documental ofereix el testimoni íntim d'amor i lluita d'un pare per lliurar la seva filla de la mutilació genital. Ens pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació aquest tema i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    ABANS DEL VISIONAT: Sabeu que és la violència masclista? Em podeu dir alguna expressió d'aquesta violència? Sabeu que és la mutilació genital femenina? Sabeu que és el clítoris i per a què serveix? 

    DESPRÉS DEL VISIONAT: Per què penseu que es practica la mutilació genital?  Com penseu que es podria contribuir a erradicar aquesta pràctica? 

    La mutilació genital femenina (MGF) és el nom genèric donat a aquelles pràctiques que impliquen l'extirpació total o parcial dels genitals externs femenins o altres agressions als òrgans genitals de les dones per raons culturals, religioses o d'altres amb finalitat no terapèutica. És una pràctica d'algunes ètnies, comunitats i famílies  originàries de determinats països africans i algun d’Àsia. Tot i produir-se majoritàriament en aquests territoris, la pràctica també pot  viatjar i donar-se en  els països d’acollida o destí d'aquestes persones. Constitueix una de les formes més cruels de violència masclista que, sovint, genera complicacions físiques, psicològiques i sexuals en les dones i les nenes.

    La mutilació genital femenina és un delicte a Catalunya, com també ho és en molts països d’origen de les persones que la practiquen i on encara està estès aquest costum. Es reconeix des d’aquí que per combatre la tradició és imprescindible el treball amb la comunitat a partir de la formació, la informació i la sensibilització tenint en compte no tan sols el marc legal que protegeix les víctimes, sinó, i sobretot, els perjudicis que aquesta provoca en la salut. Trobareu més informació al Protocol d'actuacions per prevenir la mutilació genital femenina de la Generalitat de Catalunya. 

  • Enllaç
    Edat: Primària

    Aquest conte il·lustrat narra la història real d'Ibrahim Bah, que va salvar la seva filla de la mutilació genital femenina. Ens pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació aquest tema i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

    La mutilació genital femenina (MGF) és el nom genèric donat a aquelles pràctiques que impliquen l'extirpació total o parcial dels genitals externs femenins o altres agressions als òrgans genitals de les dones per raons culturals, religioses o d'altres amb finalitat no terapèutica. És una pràctica d'algunes ètnies, comunitats i famílies  originàries de determinats països africans i algun d’Àsia. Tot i produir-se majoritàriament en aquests territoris, la pràctica també pot  viatjar i donar-se en  els països d’acollida o destí d'aquestes persones. Constitueix una de les formes més cruels de violència masclista que, sovint, genera complicacions físiques, psicològiques i sexuals en les dones i les nenes.

    La mutilació genital femenina és un delicte a Catalunya, com també ho és en molts països d’origen de les persones que la practiquen i on encara està estès aquest costum. Es reconeix des d’aquí que per combatre la tradició és imprescindible el treball amb la comunitat a partir de la formació, la informació i la sensibilització tenint en compte no tan sols el marc legal que protegeix les víctimes, sinó, i sobretot, els perjudicis que aquesta provoca en la salut.  Trobareu més informació al Protocol d'actuacions per prevenir la mutilació genital femenina de la Generalitat de Catalunya. 

  • Fitxer
    Edat: A partir dels 4 anys

    Una eina que pot ser útil per a gestionar conflictes, així com aportar calidesa i respecte en les vostres relacions familiars.

  • Fitxer
    Edat:

    Les famílies i el professorat de vegades tenen dificultats per acompanyar els infants en les pèrdues.  Aquest conte ens pot ajudar a normalitzar  i gestionar les emocions que apareixen davant d'una pèrdua. A la part final trobareu un apartat amb una sèrie de consells pràctics.