Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes. 

    Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès. 

    Preguntes pel debat:

    Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi? 

    Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?

    Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?

    Com us sentiu les noies davant això? I els nois? 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:

    • ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què?
    • Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 
    • Penseu que tots estem capacitats per tot? Què vol dir ser una persona "normal"?
  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra la història d'un nen i un gos i ens ensenya la importància de tenir una actitud positiva davant les dificultats.

    Ens permet introduir la temàtica de la diversitat funcional i treballar les habilitats d'autoestima i control intern, empatia i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat: 

    Per què penseu que el noi rebutja inicialment al gos? Què penseu que sent? 

    Com reacciona el gos davant això? Es dona per vençut? 

    Finalment el noi canvia d'actitud, per què penseu que ho fa? Com penseu que reaccionaríeu vosaltres davant aquesta situació?

    Sabeu que vol dir resiliència? Quines característiques penseu que ha de tenir una persona resilient? Penseu que es pot aplicar a aquesta història? Per què si o per què no?

    Nota: La Resiliència és la capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Existeixen determinades característiques que fan que una persona sigui resilient: control de les emocions i dels impulsos, autonomia, sentit de l’humor, concepció positiva de si mateixa, empatia, capacitat de comprensió i d’anàlisi de les situacions, competència cognitiva i capacitat de comprensió i concentració. Tanmateix, no només són importants els factors individuals,sinó que per desenvolupar la resiliència també és fonamental tenir suport social, ser acceptada i la presencia de persones properes que puguin ser models positius de conducta. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra diferents històries explicades en primera persona per nens i nenes que han hagut de deixar el seu país. Ens permet treballar l'empatia i la gestió d'emocions i sentiments a través de les vivències de persones que han hagut de migrar.  

    Preguntes pel debat?

    Quines emocions penseu que transmeten aquests nens i nenes?

    Com penseu que seria haver de deixar el vostre país? Què trobaríeu a faltar més?

    Què els hi diríeu? Els hi donaríeu algun consell?

    Sabeu què vol dir validar una emoció? Com us sentiu quan no us la validen, per exemple quan us diuen "no t'enfadis" "has de somriure" "no ploris"...? Penseu que tenir una emoció determinada et dona a dret a actuar com vulguis? 

    Nota important: Cal tenir en compte la diferència entre emoció i conducta lligada a aquesta emoció. Així doncs, haurem de validar qualsevol emoció; tothom té dret a estar trist, alegre, amb ràbia...i no s'ha de negar amb frases fetes del tipus: "no ploris", "no t'enfadis"...sinó que s'ha de respondre dient: "et veig enfadat", "et noto trist"...Malgrat això, no qualsevol conducta és vàlida, sobretot aquelles que són violentes o falten el respecte als altres. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El vídeo mostra un home expressant els seus sentiments. Ens pot servir per reflexionar sobre les diferents maneres que tenim d'interpretar una mateixa situació en funció de la manera de ser, les experiències viscudes...

    Permet treballar les habilitats d'empatia i gestió de les emocions i sentiments.

    Preguntes pel debat:

    Quines emocions us transmet aquest home?

    Què noteu en la seva expressió que us fa pensar en unes o altres emocions?

    Què li diríeu? Li donaríeu algun consell?

    Sabeu què vol dir validar una emoció? Com us sentiu quan no us la validen, per exemple quan us diuen "no t'enfadis" "has de somriure" "no ploris"...? Penseu que tenir una emoció determinada et dona a dret a actuar com vulguis? 

    Nota important: Cal tenir en compte la diferència entre emoció i conducta lligada a aquesta emoció. Així doncs, haurem de validar qualsevol emoció; tothom té dret a estar trist, alegre, amb ràbia...i no s'ha de negar amb frases fetes del tipus: "no ploris", "no t'enfadis"...sinó que s'ha de respondre dient: "et veig enfadat", "et noto trist"...Malgrat això, no qualsevol conducta és vàlida, sobretot aquelles que són violentes o falten el respecte als altres. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra com, en determinats moments, unes paraules amables escrites en un paper poden fer que les persones se sentin millor. 

    Ens pot servir per introduir les dinàmiques de cohessió de grup i per treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i col·laboració i treball en equip. 

    Preguntes pel debat: 

    Què us ha trasmès aquest vídeo? Quines emocions us ha generat? 

    Què tenen en comú les persones que reben el paper?

    Què penseu que senten les persones que reben el paper? I les que els hi deixen? Per què ho fan?

    Com us sentíerieu vosaltres si rebessiu aquest paper? 

    Penseu que podríeu fer una cosa similar a la vostra classe? 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest curt narra la història de l'arribada a una gran empresa d'una bola de llana rosa que es diu Purl. L'ambient és totalment mascuí i Purl ho tindrà molt difícil per integrar-se. El film ens mostra fins a quins límits estem disposats a arribar per ser acceptats. Està basat en la pròpia experiència laboral de l'autora. 

    Ens pot servir per treballar les desigualtats de gènere i el respecte per la diversitat. També ens permet introduir les habilitats d'empatia, la comunicació interpersonal i la col·laboració i el treball en equip.

    Preguntes pel debat:

    Què penseu que representa la bola rosa de llana? 

    Penseu que en general els homes tenen feines de més responsabilitat que les dones? Per què penseu que passa això? Com es podria canviar? 

    En un moment donat Purl canvia d'aspecte per agradar els altres, què en penseu? Li funciona? Com se sent? Us ha passat alguna vegada que hagueu fet una cosa que no voleu per agradar els altres? Ho voleu compartir?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El vídeo mostra un seguit d'opinions de persones adultes sobre l'adolescència, que no sempre responen a la realitat.

    Ens pot ajudar a treballar amb l'alumnat els prejudicis, els estereotips i les habilitats d'autoestima i control intern i advocació i defensa. També ens permet reflexionar sobre els nostres propis prejudicis envers els i les adolescents. 

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR