Recursos

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest recurs us permetrà treballar l'habilitat de l'ADVOCACIÓ I DEFENSA i els ODS 10 (Reduir les desigualtats) 13 (Canvi climàtic) a partir del visionat del curt Podem fer-hi alguna cosa?

    La sèrie d'activitats Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper estan pensades per poder treballar les 10 habilitats per a la vida (OMS, 2003) i els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

    Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper s’adona que el planeta està cada vegada pitjor: pobresa, contaminació, desastres naturals... Decideix fer servir les seves influències i contactes per millorar el món.

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de l'ADVOCACIÓ I DEFENSA i els ODS 10 (Reduir les desigualtats) i 13 (Canvi climàtic).

     A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Aquest vídeo mostra com de vegades hi ha secrets que no és convenient guardar. Pot servir per ajudar els infants a protegir-se envers a un possible abús o violència sexual, ja que segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo podem veure les reaccions de les persones davant una actitud clarament racista i de rebuig. Com reaccionaríem nosaltres davant aquesta situació? Tindríem la capacitat d'actuar, una actitud pasiva o de rebuig? Ens permet treballar els prejudicis, la discriminació i les habilitats d'advocació i defensa, d'empatia, de pensament crític i de presa de decisions i solució de problemes.  

    Com deia Eduardo Galeano: desde el punto de vista del buho o el murcielago, el crepúsculo és la hora del desayuno. Tanmateix moltes vegades veiem "normal" només allò que s'assembla a nosaltres i algunes persones són menystingudes o excloses per la seva nacionalitat, pel seu gènere o orientació sexual, per la seva capacitat intel·lectual, etc.

    Podeu proposar a l'alumnat que busqui informació als mitjans de comunicació sobre alguna notícia relacionada amb la immigració i que analitzin si es reflecteixen o no estereotips relacionats amb algunes cultures o nacionalitats. Poden fer un escrit en el qual refelxionin sobre això: La informació és objectiva? Quina visió es dona de les persones immigrants? Positiva o negativa? Per què? Poseu exemples del text que donin suport a les vostres afirmacions. 

  • Enllaç
    Edat: Primària i Infantil

    En aquest enllaç trobareu un recull de contes per reivindicar el rol femení dins la societat i fomentar la desaparció dels estereotips sexistes i la discriminació. Les protagonistes ens demostren que són molt capaces de fer grans coses.

    Ens permet reflexionar sobre els prejudicis i estereotips de gènere i treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica ens permet incidir sobre els estereotips de gènere i els micromasclismes. En concret, ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes.

    També ens serveix per treballar les habilitats de pensament crític, advocació i defensa i presa de decisions i solució de problemes.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions. 

    La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora.   L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.

    Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:

    • Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
    • Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
    • Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere. 
    • Conclusions en la línia teòrica-moral
  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra com es demana a un grup d'infants que dibuixin com s'imaginen a tres professionals. Posteriorment els visiten a l'escola tres persones que fan aquestes feines. Ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral.

    Ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

    Preguntes pel debat

    Hi ha feines només d’homes o de dones? Hi ha diferències de sous o de responsabilitats entre homes i dones? Per què? Penses que al que juguem quan som petits pot influenciar a què ens dedicarem de grans? ...

    Proposat d'activitat

    Tal com mostra el vídeo, podem demanar l'alumnat que dibuixi tres persones que fan aquestes feines (bomber, cirugia i policia). Llavors els demanarem que expliquin quines qualitats han de tenir per dur-les a terme. Segurament associaran aquestes professions amb el gènere masculí; això ens permetrà inciar el debat conduit cap els rols de gènere, en el qual es posi de relleu perquè associem algunes professions a característiques més femenines o masculines.

    Finalment expliquem als infants què són els estereotips i la discriminació de gènere i els animem a que s’imaginen que seran ells i elles mateixes de grans, no en funció del que els altres esperen sinó de les coses que els agraden, els fan sentir bé i els desperten curiositat.

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:​ ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què? Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 

    Podeu proposar l'alumnat que investiguin sobre el concepte de normalitat i facin un escrit o reflexió. Podeu proposar-los algunes preguntes-guia: Què vol dir ser una persona "normal"? Vosaltres sou persones "normals"? Per què sí o per què no? La diversitat és positiva o negativa? Penseu que tots estem capacitats per tot? Penseu que hi ha persones que tenen més dificultats o facilitat per fer algunes coses? Per què succeix? S'hi podria fer alguna cosa? Feu alguna proposta...

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Segons dades de la Comissió Europea de 2015 la bretxa salarial total de gènere a Espanya es del 35,7 % (la mitjana de la UE es del 39,6 %). El vídeo mostra com un grup d'infants han de recollir unes boles. Un cop acabada la "feina" la recompensa és diferent en funció de si són nens o nenes.

    Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les desigualtats de gènere i treballar les habilitats d'advocació i defensa, empatia i pensament crític. 

    Preguntes pel debat: 

    Què en penseu de la situació? És justa? Per què?

    Com reaccionen les nenes davant la situació? I els nens? Com reaccionaríeu vosaltres? 

    Sabeu que és la bretxa salarial de gènere? Què en penseu? Per quins motius penseu que succeeix? És justa aquesta situació? Què podríem fer per canviar-la?

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR