Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El cantautor Lo Pau de Ponts, en una nova col·laboració amb el “youtuber” Miquel Montoro, ha creat una cançó que comparteix títol amb el nostre programa "Sigues Tu". A la lletra s'hi reivindiquen les diferències, l’autenticitat i el fugir de la homogeneïtzació. Amb fragments com “en aquest gran ramat que en diuen societat, falta gent que sigui de veritat” o “endavant sigues tu, per la resta no et deixis endur”, es posa en valor la personalitat de cadascú i s’apel·la a fugir de la por de ser diferent i del rebuig que a vegades comporta per part d’algunes persones.

    En Miquel ara té 15 anys i és un famós Youtuber que relata amb orgull les excel·lències de la vida a pagès, però va patir assetjament quan estava a primària. Com ell mateix explica, el suport de dues docents i de la seva família el va ajudar a superar-ho i a no canviar la seva forma de veure el món, només per agradar els altres. En definitiva va continuar essent "Ell mateix".

    Us pot ajudar a reflexionar amb el vostre alumnat sobre la riquesa de les diferències i els valors de respecte i solidariat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres. 

    Possibles preguntes de reflexió:

    • Coneixeu el protagonista del vídeo? Sabeu per què es va fer famós?
    • Sabíeu que va rebre assetjament per part d'alguns companys quan fèia primària? Per què penseu que va passar?
    • Com creieu que se sentia en Miquel davant aquesta situació?
    • Si vosaltres us trobéssiu en aquesta situació, com us sentiríeu? A qui demanaríeu ajuda?
    • I si veiessiu que estan assetjant a un/a company/a?
    • Quines consenqüències creieu que pot tenir l'assetjament per a la persona que el pateix? I pels que ho fan?
    • Us ha passat alguna vegada alguna cosa semblant directament o heu estat testimoni? Ho voleu compartir?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El videoclip mostra els sentiments d'una noia que s'enamora d'una altra noia. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat 

    • Per què penseu que la cançó es diu papallones?
    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • Penseu que la lletra podria ser la mateixa si aquesta noia s'enamorés d'un noi, enlloc que d'una noia? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual "se li nota"? Per què?
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? En quins aspectes? Per què?
    • El 26 d'abril és el dia de la de visibilitat lèsbica. Penseu que és necessari que existeixi? Per què?

     En funció de l'edat de l'alumnat es poden reorientar les preguntes o fer-ne unes altres. 

  • Vídeo
    Edat:

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo la Psicowoman explica com la societat ens ven uns ideals de bellesa cada vegada més difícils d'assolir. Per què passa això? A quins interessos econòmics respon? Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre la percepció subjectiva de la bellesa i l'autoestima.

    La Psicowoman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor. Des del "Sigues tu" admirem molt la tasca d'aquesta dona!

    Preguntes abans de veure el vídeo: 

    • Per què creieu que la societat ven models de bellesa que en realitat no existeixen? Penseu per exemple que els i les joves que apareixen a les sèries de TV s'assemblem a vosaltres? 
    • A qui penseu que afecten més aquests ideals de bellesa, als nois o a les noies?
    • I a qui penseu que beneficia que les persones no s'agradin a si mateixes i vulguin arribar a uns ideals de bellesa quasi impossibles d'assolir?
    • Penseu que tothom valora la bellesa d'igual manera? Coincidiu amb les vostres amigues o amics? I vosaltres sempre us sentiu igual o hi ha dies que us trobeu més afavorits o afavorides? Penseu que la bellesa física és objectiva?
    • Us passa que de vegades no trobeu guapa a una persona i amb el temps canvia la vostra percepció? Per què penseu que passa això? 
    • Penseu que una noia que es maquilla té menys autoestima que una que no ho fa? Per què si o per què no?
  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica consisteix en simular que la classe és un grup de Whatsapp. A partir d'un comentari incial, l'alumnat anirà donant la seva opinió per torns. Ens pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat envers la comunicació a través de les xarxes i treballar les habilitats d'advocació i defensa i pensament crític, entre d'altres. 

    Material necessari: Bloc Afectivitat - sexualitat pg 8-9

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El que es coneix popularment com a ploma són un conjunt de manifestacions o gestos característics d'una persona que socialment es consideren propis de l'altre sexe. La plumofòbia seria l'aversió a la ploma o a les persones amb ploma. De vegades diem que a un noi gai "no se li nota" o bé que una noia masculina no té perquè ser lesbiana, en realitat això és una forma d'encobrir la LGBTI fòbia. 

    En aquest vídeo curt es poden veure les dificultats que té un noi per expressar-se tal com és. Ens pot ajudar a treballar la prevenció de la LGBTI fòbia i les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.

    Preguntes pel debat

    Abans del visionat:

    • Saps que vol dir l'expressió de gènere*? Consideres que la societat marca com ens hem d'expressar en funció de si som nois o noies? Per exemple en la manera de vestir, parlar, en les aficions...?
    • Penseu que una persona que és gai se li nota? Per què? I a una heterosexual?
    • Penseu que de vegades les persones gais o lesbianes volen cridar l'atenció? Per què? Què en penseu?
    • Sabeu que vol dir tenir ploma? Què en penseu? 

    Després del visionat:

    • Què en penseu de la situació que es produeix? 
    • Us hi heu trobat alguna vegada? Heu pressuposat alguna vegada que algú estava simulant o exagerant la seva manera de parlar o moure's? 
    • El vídeo explica que és la plumofòbia. Havieu sentit mai abans aquesta paraula? Què us sembla? Coneixxeu algun tipus més de fòbies relacionades amb l'orientació sexual o la identitat de gènere?

    *Expressió de gènere: Manera en què una persona manifesta exteriorment elements que tenen a veure amb el gènere, sigui a través de la roba o de l'aparença en general, del comportament, les afinitats, etc. 

    Nota: les definicions estan extretes del Diccionari LGBT del Termcat.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge documental ofereix el testimoni íntim d'amor i lluita d'un pare per lliurar la seva filla de la mutilació genital. Ens pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació aquest tema i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    ABANS DEL VISIONAT: Sabeu que és la violència masclista? Em podeu dir alguna expressió d'aquesta violència? Sabeu que és la mutilació genital femenina? Sabeu que és el clítoris i per a què serveix? 

    DESPRÉS DEL VISIONAT: Per què penseu que es practica la mutilació genital?  Com penseu que es podria contribuir a erradicar aquesta pràctica? 

    La mutilació genital femenina (MGF) és el nom genèric donat a aquelles pràctiques que impliquen l'extirpació total o parcial dels genitals externs femenins o altres agressions als òrgans genitals de les dones per raons culturals, religioses o d'altres amb finalitat no terapèutica. És una pràctica d'algunes ètnies, comunitats i famílies  originàries de determinats països africans i algun d’Àsia. Tot i produir-se majoritàriament en aquests territoris, la pràctica també pot  viatjar i donar-se en  els països d’acollida o destí d'aquestes persones. Constitueix una de les formes més cruels de violència masclista que, sovint, genera complicacions físiques, psicològiques i sexuals en les dones i les nenes.

    La mutilació genital femenina és un delicte a Catalunya, com també ho és en molts països d’origen de les persones que la practiquen i on encara està estès aquest costum. Es reconeix des d’aquí que per combatre la tradició és imprescindible el treball amb la comunitat a partir de la formació, la informació i la sensibilització tenint en compte no tan sols el marc legal que protegeix les víctimes, sinó, i sobretot, els perjudicis que aquesta provoca en la salut. Trobareu més informació al Protocol d'actuacions per prevenir la mutilació genital femenina de la Generalitat de Catalunya. 

  • Enllaç
    Edat: Primària

    Aquest conte il·lustrat narra la història real d'Ibrahim Bah, que va salvar la seva filla de la mutilació genital femenina. Ens pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació aquest tema i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

    La mutilació genital femenina (MGF) és el nom genèric donat a aquelles pràctiques que impliquen l'extirpació total o parcial dels genitals externs femenins o altres agressions als òrgans genitals de les dones per raons culturals, religioses o d'altres amb finalitat no terapèutica. És una pràctica d'algunes ètnies, comunitats i famílies  originàries de determinats països africans i algun d’Àsia. Tot i produir-se majoritàriament en aquests territoris, la pràctica també pot  viatjar i donar-se en  els països d’acollida o destí d'aquestes persones. Constitueix una de les formes més cruels de violència masclista que, sovint, genera complicacions físiques, psicològiques i sexuals en les dones i les nenes.

    La mutilació genital femenina és un delicte a Catalunya, com també ho és en molts països d’origen de les persones que la practiquen i on encara està estès aquest costum. Es reconeix des d’aquí que per combatre la tradició és imprescindible el treball amb la comunitat a partir de la formació, la informació i la sensibilització tenint en compte no tan sols el marc legal que protegeix les víctimes, sinó, i sobretot, els perjudicis que aquesta provoca en la salut.  Trobareu més informació al Protocol d'actuacions per prevenir la mutilació genital femenina de la Generalitat de Catalunya. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra les vivències de quatre dones, que expliquen que van ser víctimes de violència masclista a diferents entorns laborals. L'assetjament laboral és una realitat que pateixen moltes dones encara avui en dia. Els passa a dones de totes les classes socials, tot i que en especial aquelles sotmeses a situacions més vulnerades. Es tracta d'un tipus de violència que té la finalitat de treure a la persona que ho pateix tot el poder i fins i tot fer-la dubtar sobre les seves capacitats.

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre aquestes situacions i treballar les habilitats de pensament crític, empatia i gestió de les emocions i els sentiments en el marc de la prevenció de la violència de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què us sembla el que expliquen aquestes dones? Penseu que això passa sovint o és una anècdota? Coneixeu algú que li hagi passat una cosa semblant?
    • Què penseu que tenien en comú els homes que les van assetjar? Penseu que se n'adonaven que estaven exercint violència? Penseu que ho feien quan hi havia altra gent davant? Per què?
    • Penseu que en general les dones tenen les mateixes pors que els homes? Per què creieu que passa això? Podeu identificar les vostres pors? Ho voleu compartir?
    • Les noies sovint han estat educades per evitar els conflictes més que els nois. Penseu que això és sempre així? Us ha passat alguna vegada que per evitar un conflicte heu fet alguna cosa que no volíeu o no us venia de gust? Voleu compartir-ho?
    • Us heu plantejat alguna vegada quins són els vostres privilegis? Quines persones tenen poder sobre vosaltres, i al revés, per quines persones el poder el teniu vosaltres? 
    • Us han fet callar en algun lloc? La persona que us ha fet callar tenia el poder? Com us heu sentit? És important ser conscient del poder que tenim i com impacta en les altres persones?
    • Sovint hi ha faltes de respecte entre les persones, i el grup fa de “cor” i no fa res per tallar-les. Què en penseu? Hem de fer alguna cosa si no ens afecta directament? Per què sí o per què no? 
  • Vídeo
    Edat: Primària

    Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits. 

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostre sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals.