Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària

    De tant en tant es bo aturar-se; proposem amb aquest recurs apropar la pràctical del mindfulness a l’aula.
    Amb el mindfulness s'alliberen tensions, es regula l'estat anímic i s'activen emocions positives que ajuden a l'equilibri físic i mental.
    En rotllana i amb els ulls tancats, ens centrarem durant tres minuts en la respiració, connectant internament amb el poder de les paraules.
    Podeu acompanyar aquests minuts fent indicacions a l'alumnat perquè es concentrin en la seva respiració:
          a. Inspiro – agafo aire pel nas / expiro – trec l’aire pel nas,
          b. Inspiro – inflo la panxa /expiro – desinflo la panxa,
          c. Inspiro – obro els pulmons / expiro – plego els pulmons.

    Podeu fer aquest exercici durant dos o tres minuts, en silenci o amb una música tranquil·la, amb els ulls oberts o tancats. Us recomanem que les primeres vegades practiqueu en moments tranquils.

    Un cop heu acabat pregunteu als infants com se senten en començar i acabar l'activitat per afavorir la presa de consciència de l'estar presents.

    Més informació a:
    https://www.educaixa.com/ca/-/pequenas-relajaciones

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes. 

    Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès. 

    Preguntes pel debat:

    Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi? 

    Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?

    Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?

    Com us sentiu les noies davant això? I els nois? 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra la història d'un nen i un gos i ens ensenya la importància de tenir una actitud positiva davant les dificultats.

    Ens permet introduir la temàtica de la diversitat funcional i treballar les habilitats d'autoestima i control intern, empatia i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat: 

    Per què penseu que el noi rebutja inicialment al gos? Què penseu que sent? 

    Com reacciona el gos davant això? Es dona per vençut? 

    Finalment el noi canvia d'actitud, per què penseu que ho fa? Com penseu que reaccionaríeu vosaltres davant aquesta situació?

    Sabeu que vol dir resiliència? Quines característiques penseu que ha de tenir una persona resilient? Penseu que es pot aplicar a aquesta història? per què si o per què no?

    Nota: La Resiliència és la capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Existeixen determinades característiques que fan que una persona sigui resilient: control de les emocions i dels impulsos, autonomia, sentit de l’humor, concepció positiva de si mateix, empatia, capacitat de comprensió i d’anàlisi de les situacions, competència cognitiva i capacitat de comprensió i concentració. Tanmateix, no només són importants els factors individuals,sinó que per desenvolupar la resiliència també és fonamental tenir suport social, ser acceptat per part dels altres i la presencia de persones properes que puguin ser models positius de conducta. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Enllaç
    Edat: Infantil, Primària i Secundària

    A partir del llibre EMOCIONARI es proposen diverses activitats per aprofundir en cadascuna de les 42 emocions proposades. Disponibles en llengua castellana i anglesa.

    Estan adaptades per infantil, primària i secundària.

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    En aquest fragment de la pel·lícula Buscant en Nemo es mostra el procés de presa de decisions davant un problema, ens pot ser útil per introduir el treball d'aquestes i d'altres habilitats per a la vida. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Vídeo elaborat per adolescents de l'Esplai Espurnes que permet treballar amb el grup situacions d'assetjament.

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge mostra la història d'un grup d'ocells que comparteixen un cable electric, a través de l'humor ens permet reflexionar sobre la diversitat i la tolerància. També ens pot servir per treballar habilitats com l'empatia, la col·laboració i el treball en equip i el maneig de la tensió i l'estrès. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo ens mostra la història d'un noi que es dedica a fer la vida impossible als altres fins que coneix en Lou, un personatge molt especial, que l'ajudarà a veure les coses d'una altra manera.

    Ens permet treballar les habilitats d'empatia i comunicació interpersonal i pot ajudar-nos a reflexionar sobre els motius de l'assetjament entre iguals des d'un punt de vista constructiu i no culpabilitzador. 

    Preguntes pel debat abans de veure el vídeo:

    Com creieu que són les persones que fan assetjament? Quins motius creieu que tenen per fer-ho?

    I les persones que són assatjades, com penseu que són? 

    De quines maneres diferents es pot fer assetjament? (verbal, conducta, exclusió)

    Quines conseqüències penseu que té a la víctima l'assetjament? 

    Quin paper creus que poden jugar les persones que són testimoni d'un assetjament?

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Quins motius tenia en J.J. per assetjar els altres? Tenia amics?

    Què fa en Lou per ajudar-lo a canviar el seu comportament? 

    Com penseu que se sent quan torna les coses als altres al principi? I més endavant és diferent? Per què?

    Com actuen els nenes i nenes quan els hi torna les coses? Com actuarieu vosaltres? 

    Penseu que podria passar una cosa similar a la vostra escola? Com es podria solucionar?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo ens mostra una persona amb molt poca empatia que a mesura que avança la història va descobrint el que s'havia perdut amb la seva actitud d'indiferència respecte els altres. Ens permet treballar l'habilitat de l'empatia i reflexionar sobre les emocions positives associades al voluntariat i a la solidaritat. 

    Preguntes guia de debat

    • Què t'ha trasmès la història?
    • Creus que hi ha gent que es comporta com el protagonista al principi de la història? Per què creus que passa?
    • Quan creus que se sent més feliç el protagonista, a la primera o a la segona part del vídeo? Per què creus què passa això?
    • Participies en alguna activitat de voluntariat? Explica la teva experiència
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR