Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest curt mostra amb sentit de l'humor la dificultat de relacionar-se amb les persones quan estàs pendent del mòbil...

    Ens permet treballar el bon ús de les teconologies i les relacions interpersonals. 

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

    Possibles preguntes de debat:

    • Quan li demana la sal, que li dona el noi? Per què penseu que s'equivoca?
    • Per què penseu que el pare comença a teclejar amb la màquina d'escriure? N'heu vist alguna vegada alguna a casa vostra? El fill li pregunta al pare què està fent i ell li contesta que potser està una mica distret, penseu que és comparable al que ell feia amb el mòbil? Per què sí o per què no?
    • Finalment els nois guarden el mòbil, penseu que el sentit de l'humor és una bona manera de comunicar-se i arribar a un acord?
    • Us ha passat alguna cosa semblant alguna vegada? Ho voleu compartir?
    • Sabeu que és el Phubbing? Ho heu experimentat alguna vegada?
    • Penseu que afavoreix la comunicació familiar sopar amb el mòbil a taula? Heu deixat de fer alguna cosa interessant a causa de les pantalles?
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo mostra el dia a dia d'un noi adolescent i la diferència entre viure amb el mòbil o per el mòbil.

    Ens permet treballar l'ús responsable de les pantalles i promoure el pensament crític i la presa de decisions.

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

    Possibles preguntes pel debat:

    • Vius amb el mòbil o per el mòbil? 
    • Creieu que està equilibrat el temps que dediqueu a les pantalles respecte al temps d’estudi, extraescolars, esport, col·laboració en les tasques domèstiques, trobades amb amics i amigues presencials  ... ?
    • Creieu que l’exposició i l’ús de pantalles us afecta a la salut d’alguna manera? Vista? Postura? Mal d’esquena? Oïda? Cervell?...
    • Heu vist a vegades continguts que no us han semblat apropiats? Us heu sentit saturats d’informació?
    • Quantes coses pots arribar a fer alhora mentre ets amb una pantalla? Ets un/una multitasques? Sabries dir alguna cosa que fas de manera única i amb consciència (ex: dutxar-te, menjar, llegir, jugar a bàsquet...)? Saps estar quiet o quieta i  sense fer res a banda de quan dorms?
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo animat ens mostra els 10 premisses bàsiques per relacionar-nos de forma respectuosa a Internet:

    1. Exerceix la teva llibertat d'expressió de forma respectuosa (reflexiona com afecta als drets d'altres persones)
    2. Abans de fer una crítica, assegurat que tens la informació suficient i veraç que ho justifiqui
    3. Utilitza un to i un llenguatge respectuós
    4. Insultar, calumniar o difamar no és fer ús de la llibertat d'expressió i fins i tot pot tenir conseqüències legals.
    5. No contribueixis a agressions col·lectives i posa-hi de part teva per evitar-les
    6. Respecta a qui no pensa com tu. La diversitat és una oportunitat per aprendre i disfrutar
    7. Talla les cadenes o "memes" que ridiculitzen idees o col·lectius discriminats (per ètnia, diversitat de gènere...)
    8. Rebutja comentaris que siguin una amenaça o incitin a la violència contra un grup social
    9. Intenta mostrar el teu suport a qui consideris que està essent víctima d'un tracte injust
    10. Posa en valor el to positiu i respectuós

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre com ens comuniquen a dins i fora de les xarxes socials. 

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    La proposta "Què passa amb el Whatsapp?" està pensada per reforçar l’aplicació del programa «Sigues tu» a l’aula mitjançant un taller-espectacle que combina el teatre amb la participació activa de l'alumnat.

    L’objectiu del taller és promoure la reflexió i sensibilitzar sobre l’ús de les tecnologies de la comunicació i la informació. La proposta pedagògica que trobareu aquí, és un recull d'activitats diferents per a seguir treballant la temàtica i la reflexió conjunta després del taller.

    Aquest espectacle està adreçat als instituts que estan duent a terme el programa "Sigues tu", concretament a l'alumnat de 1r. d'ESO.

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aprofitant que el 6 de febrer és el dia d'Internacional d'Internet segura, Unicef va llançar aquesta campanya per tal d'alertar sobre els perills i les repercussions que pot tenir la informació que difonem a través de les xarxes socials.

    Aquest vídeo ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre els usos que fan de les seves xarxes socials i de la importància de protegir alguns aspectes de la vida privada.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Lida sempre té el mòbil a la mà: a l’autobús, a taula i fins i tot al bany. Quan no truca o envia missatges, s’entreté amb els videojocs. A la nit, a més, es queda llevada fins a altes hores perquè està enganxada a Internet o a la tele. L’Isa es comença a preocupar i decideix portar-la a la seu de Pantallers Anònims. La Lida ho troba exagerat, i per posar-se a prova entrega el seu mòbil a l’Isa durant un temps.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat  (S).

    • (S) Quines coses importants de la vida creieu que s’està perdent la Lida estant tot el dia enganxada a les pantalles?
    • (C) Creieu que la Lida ha sobreestimat o subestimat el poder de les pantalles?
    • (C) I vosaltres, considereu que hauríeu d’anar amb la Lida a Pantallers Anònims? Per què sí, o per què no?
    • (G) Creieu que seríeu capaços de buscar ajuda si fóssiu addictes a les pantalles? Creieu que en el vostre entorn social hi ha algú que us ajudaria a superar una addicció com la de la Lida? Qui seria aquesta persona? Perquè?
  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica ens pot ajudar a reflexionar sobre l'ús que fem de les pantalles i, en concret, del mòbil. Per començar, els
    podem fer les preguntes següents: Qui té mòbil? Quantes hores de mitjana creieu que el feu servir? Creieu que teniu addicció al mòbil? Què us ho fa pensar?. Per finalitzar aquesta part, els podem proposar que durant tot un dia comptabilitzin les hores i usos que fan dels dispositius mòbils. També es proposa a través de l'aplicació Kahoot. un petit qüestionari de l'ús del mòbil i el risc d'addicció. 

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest document conté informació útil i resumida sobre el ciberassetjament.

    Més informació al web Pantallas Amigas