Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest curtmetratge es mosrtra una situació en la que un jove experimenta amb el consum d'alcohol i cànnabis. També s'expliquen els canvis més importants a l'adolescència.

    Ens pot servir per introduir el tema de les addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Com es deu sentir el noi nou?

    Perquè decideix quedar-se amb ells al banc?

    Hi ha pressió de grup perquè provi la cervesa?

    Com podem dir que no en aquests casos?

    És una forma de conèixer gent i integrar-te?

    Què li passa?

    Us heu trobat en situacions així?

    Us sentiu identificats/des en alguna de les característiques de l’adolescència que apareixen al final del vídeo?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Tres nois fugen davant de la proximitat de la policia. Un d’ells, que porta un porro a la mà, aconsegueix escapar. Per protegir-lo, els seus amics donen a la policia les dades d’un altre jove que també es diu Beto, el qual és visitat per l’autoritat perquè respongui per la seva falta. El malentès entre aquests Betos ens permet saber més coses sobre els vetos del consum d’aquesta substància a dins i a fora del propi país.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) Com creieu que se sent en Beto quan la policia el confon? Com us sentiríeu vosaltres? 
    • (G) Quin paper han fet els amics d’en Beto en la gestió del problema?
    • (G) Considereu que en Beto se l’ha tractat de forma injusta? Per què?
    • (G) Què en penseu, de la manera que té en Beto d’afrontar el problema? Què hauríeu fet vosaltres?
    • (C) Què creieu que pensen, en Beto i els seus amics, de l’actitud que ha demostrat la colla del parc culpant en Beto?
    • (S) Per què creieu que hi ha persones que diuen que consumir drogues fa la vida més interessant?
  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica consisteix en què separats en petits grups, l'alumnat inventi un anunci que promogui el consum d'un producte molt perjudicial per a la salut. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la influència dels missatges publicitaris que rebem diàriament i treballar les habilitats de pensament crític i negociació i rebuig. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    En el vídeo es relata la història d’una noia que surt de festa, beu molt i acaba patint una agressió sexual. Hi ha una segona versió, en la qual persones que estan al seu voltant eviten l’agressió fent una petita acció. El missatge clau és que una petita acció de les persones de l’entorn pot evitar una violació. A més, mostra un cas allunyat de l’imaginari de la majoria de persones sobre una agressió sexual típica, que pretén posar èmfasi sobre el paper dels observadors i com el suport dels uns cap als altres pot evitar situacions tràgiques.    

    A Catalunya es calcula que aproximadament el 80% de les agressions sexuals les efectuen persones conegudes de la víctima. 

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Es tracta d’un vídeo impactant, de manera que serveix de punt de partida d’un debat amb els i les estudiants respecte de la situació. Què penseu de la situació? Què creieu que pensa l’agressor? Si vosaltres fóssiu els amics, com hauríeu actuat? I si fóssiu el cambrer o la persona estranya? Si fóssiu la persona agredida ho denunciaríeu? Ho explicaríeu a algú? A qui demanaríeu ajuda?

    Si el debat obert resulta complicat, es poden organitzar en grups de quatre per debatre entre ells. Posteriorment un portaveu pot exposar les conclusions. Aquesta metodologia també permet comparar les reflexions dels diferents grups.

    Podeu trobar més recursos educatius en anglès al web Who are you

  • Àudio
    Edat: Primària

    Completar la informació que ometen els missatges publicitaris no només és divertit, sinó que també és necessari per descobrir les veritats que amaguen. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí.

  • Vídeo
  • Vídeo
    Edat: Primària

    El consum de cigarrets treu el gust a la vida. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Àudio
    Edat: Primària

    Una ciutat que estima els seus infants ha de prohibir la venda de licor als menors d'edat. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí