Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes.
Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes.
En aquest curtmetratge es mosrtra una situació en la que un jove experimenta amb el consum d'alcohol i cànnabis. També s'expliquen els canvis més importants a l'adolescència.
Ens pot servir per introduir el tema de les addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i sentiments.
Preguntes pel debat després de veure el vídeo:
Com es deu sentir el noi nou?
Perquè decideix quedar-se amb ells al banc?
Hi ha pressió de grup perquè provi la cervesa?
Com podem dir que no en aquests casos?
És una forma de conèixer gent i integrar-te?
Què li passa?
Us heu trobat en situacions així?
Us sentiu identificats/des en alguna de les característiques de l’adolescència que apareixen al final del vídeo?
Tres nois fugen davant de la proximitat de la policia. Un d’ells, que porta un porro a la mà, aconsegueix escapar. Per protegir-lo, els seus amics donen a la policia les dades d’un altre jove que també es diu Beto, el qual és visitat per l’autoritat perquè respongui per la seva falta. El malentès entre aquests Betos ens permet saber més coses sobre els vetos del consum d’aquesta substància a dins i a fora del propi país.
Per conversar en clau SOC
A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).
Aquesta dinàmica consisteix en què separats en petits grups, l'alumnat inventi un anunci que promogui el consum d'un producte molt perjudicial per a la salut. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la influència dels missatges publicitaris que rebem diàriament i treballar les habilitats de pensament crític i negociació i rebuig.
En el vídeo es relata la història d’una noia que surt de festa, beu molt i acaba patint una agressió sexual. Hi ha una segona versió, en la qual persones que estan al seu voltant eviten l’agressió fent una petita acció. El missatge clau és que una petita acció de les persones de l’entorn pot evitar una violació. A més, mostra un cas allunyat de l’imaginari de la majoria de persones sobre una agressió sexual típica, que pretén posar èmfasi sobre el paper dels observadors i com el suport dels uns cap als altres pot evitar situacions tràgiques.
PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT
Es tracta d’un vídeo impactant, de manera que serveix de punt de partida d’un debat amb els i les estudiants respecte de la situació. Què penseu de la situació? Què creieu que pensa l’agressor? Si vosaltres fóssiu els amics, com hauríeu actuat? I si fóssiu el cambrer o la persona estranya? Si fóssiu la persona agredida ho denunciaríeu? Ho explicaríeu a algú? A qui demanaríeu ajuda?
Si el debat obert resulta complicat, es poden organitzar en grups de quatre per debatre entre ells. Posteriorment un portaveu pot exposar les conclusions. Aquesta metodologia també permet comparar les reflexions dels diferents grups.
Podeu trobar més recursos educatius en anglès al web Who are you
Completar la informació que ometen els missatges publicitaris no només és divertit, sinó que també és necessari per descobrir les veritats que amaguen.
Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí.
Per brindar per la vida, més val fer-ho sense alcohol.
Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí
El consum de cigarrets treu el gust a la vida.
Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí
Una ciutat que estima els seus infants ha de prohibir la venda de licor als menors d'edat.
Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí
En aquest document trobareu els cromos i els contes de L'Aventura de la Vida que aborden la temàtica de l'alcohol.