Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra, en format de conte, la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen alguna discriminació o discapacitat. També ens pot servir per treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penseu que se sent en Lorenzo amb aquesta situació? Com us sentiríeu vosaltres?

    Què penseu que representa el pot vermell? 

    Què passaria si tothom portes un pot vermell a sobre? En Lorenzo sentiria el mateix? Per què?

    Què és el qué més ajuda en Lorenzo? Per què penseu que passa això? I vosaltres com l'ajudaríeu?

    Nota: Aquest recurs es pot utilitzar a partir dels 6 anys, en funció de les edats dels infants participants haurem d'adequar les preguntes de debat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:​ ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què? Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 

    Podeu proposar l'alumnat que investiguin sobre el concepte de normalitat i facin un escrit o reflexió. Podeu proposar-los algunes preguntes-guia: Què vol dir ser una persona "normal"? Vosaltres sou persones "normals"? Per què sí o per què no? La diversitat és positiva o negativa? Penseu que tots estem capacitats per tot? Penseu que hi ha persones que tenen més dificultats o facilitat per fer algunes coses? Per què succeix? S'hi podria fer alguna cosa? Feu alguna proposta...

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra la història d'un nen i un gos i ens ensenya la importància de tenir una actitud positiva davant les dificultats.

    Ens permet introduir la temàtica de la diversitat funcional i treballar les habilitats d'autoestima i control intern, empatia i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat: 

    Per què penseu que el noi rebutja inicialment al gos? Què penseu que sent? 

    Com reacciona el gos davant això? Es dona per vençut? 

    Finalment el noi canvia d'actitud, per què penseu que ho fa? Com penseu que reaccionaríeu vosaltres davant aquesta situació?

    Sabeu que vol dir resiliència? Quines característiques penseu que ha de tenir una persona resilient? Penseu que es pot aplicar a aquesta història? Per què si o per què no?

    Nota: La Resiliència és la capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Existeixen determinades característiques que fan que una persona sigui resilient: control de les emocions i dels impulsos, autonomia, sentit de l’humor, concepció positiva de si mateixa, empatia, capacitat de comprensió i d’anàlisi de les situacions, competència cognitiva i capacitat de comprensió i concentració. Tanmateix, no només són importants els factors individuals,sinó que per desenvolupar la resiliència també és fonamental tenir suport social, ser acceptada i la presencia de persones properes que puguin ser models positius de conducta. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Es tracta d'un curtmetratge que va guanyar el premi Goya l'any 2014. 

     La pel·lícula explica la història d'amistat entre un nen i una nena molt especials. Pot ajudar-nos a reflexionar sobre la importància d'apreciar la diversitat dels éssers humans.

    A més a més ens permet treballar el valor de l'amistat, la comunicació  i les habilitats d'empatia i col·laboració i treball en equip.

    Preguntes guia pel debat:

    • Què t'ha trasmès el curt? 
    • Com creus que actuaries tu si vingués a classe un nen nou com el de la pel·lícula?
    • Per què creus que la pel·lícula es diu "Cuerdas"? 
    • Quina escena és la que més t'ha agradat? Per què?
    • Coneixes alguna persona que tingui una discapacitat física? Com és la seva vida? Creus que té alguna dificultat?
  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest vídeo mostra en poques imatges el que és l'empatia. Ens pot servir per reflexionar sobre el tema o com a tancament de les dinàmiques per treballar aquesta habilitat i d'altres com el treball en equip. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosmira, una noia cega, va enregistrar enàudio la final del campionat de futbol de l'any passat: en la gravació se senten baralles, agressions, insults...Ella té el somni d'organitzar un campionat en què s'aprenguin altres coses més divertides i profitoses. Amb uns quants seguidors, l'insitut decideix celebrar dos campionats: El de futbol clàssic i el de convifut (futbol per al convivència)

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què penseu que és important, a l’hora de practicar un esport? Per què creieu que l’esport pot ser una font de satisfacció i plaer?
    • (C) Per què diríeu que alguns companys de la història no entenen que altres vulguin jugar al convifut? Per què no ho volen provar?
    • (G) Quines diferències creieu que hi ha, entre el futbol clàssic i el convifut? Si us canviessin les normes del futbol, com penseu que reaccionaríeu? Us hi sabríeu adaptar?
    • (G) Quines diferències hi ha entre un esport individual i un de col·lectiu? Quin us sembla més satisfactori? Per què?
    • (G) Les persones amb alguna dificultat, com la Rosmira, com creieu que se senten, quan poden jugar al convifut amb els altres companys? Penseu que caldria adaptar l’esport a la persona que té una discapacitat o al revés?
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra un fragment de la pel·lícula del 2008 Front of the class ("Davant de la classe"), dirigida per Peter Werner i basada en el llibre "Front Of The Class: How Tourette Syndrome made me the teacher I never had" (Davant de la classe: com la síndrome de Tourette em va convertir en el professor que no vaig tenir mai). Es tracta d'un relat autobiogràfic de Brad Cohen, un professor que pateix la síndrome de Tourette.

    Permet treballar, entre d'altres habilitats, l'autoestima i el control intern, la comunicació interpersonal i l'empatia.

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Com penseu que se sent en Brad? Com us sentiríeu vosaltres en la seva situació? Us heu sentit diferents alguna vegada? En quina situació? Com us heu sentit? Per què creieu que el director el fa anar al concert? Quines solucions se us acudeixen perquè en Brad es pugui sentir com un més a la classe? 

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR