Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo animat ens mostra els 10 premisses bàsiques per relacionar-nos de forma respectuosa a Internet:

    1. Exerceix la teva llibertat d'expressió de forma respectuosa (reflexiona com afecta als drets d'altres persones)
    2. Abans de fer una crítica, assegurat que tens la informació suficient i veraç que ho justifiqui
    3. Utilitza un to i un llenguatge respectuós
    4. Insultar, calumniar o difamar no és fer ús de la llibertat d'expressió i fins i tot pot tenir conseqüències legals.
    5. No contribueixis a agressions col·lectives i posa-hi de part teva per evitar-les
    6. Respecta a qui no pensa com tu. La diversitat és una oportunitat per aprendre i disfrutar
    7. Talla les cadenes o "memes" que ridiculitzen idees o col·lectius discriminats (per ètnia, diversitat de gènere...)
    8. Rebutja comentaris que siguin una amenaça o incitin a la violència contra un grup social
    9. Intenta mostrar el teu suport a qui consideris que està essent víctima d'un tracte injust
    10. Posa en valor el to positiu i respectuós

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre com ens comuniquen a dins i fora de les xarxes socials. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un nen de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.

    El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena.  En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.

    Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què pensaríeu o què faríeu si un noi de la vostra escola anés vestit amb faldilla? Per què?
    • Davant aquesta situació qui us agradaria ser o com penseu que actuaríeu? Com la mare, el pare o la mestra? Per què?
    • Penseu que només a primer cop de vista podríeu saber si una persona pertany al col·lectiu LGTBI? Per què sí o per què no?
    • Sabeu que vol dir tenir l'expressió "tenir ploma"?* Què en penseu?
    • Penseu que les persones trans tenen més dificultats per relacionar-se? Pateixen més bullying? Per què?
    • Sabeu que vol dir LGTBIfòbia? Quins tipus hi ha? (transfòbia, lesbofòbia, bifòbia...) Per què penseu que existeix? 

    *La plumofobia o intolerància de génere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat. 

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest recurs us permetrà treballar l'habilitat de l'EMPATIA i l'ODS 5 (Igualtat de gènere) a partir del visionat del curt Digues...T'escolto.

    La sèrie d'activitats Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper estan pensades per poder treballar les 10 habilitats per a la vida (OMS, 2003) i els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

    Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper rep una visita al despatx. Es tracta d’una dona ben curiosa que li porta un nou cas: necessita explicar-li moltes coses! En Hopper l’escolta atentament, i ho fa de la millor manera que sap. Finalment, se li acudeix una possible solució... Haurà resolt el cas?

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de l'EMPATIA i l'ODS 5 (Igualtat de gènere).

     A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo podem veure les reaccions de les persones davant una actitud clarament racista i de rebuig. Com reaccionaríem nosaltres davant aquesta situació? Tindríem la capacitat d'actuar, una actitud pasiva o de rebuig? Ens permet treballar els prejudicis, la discriminació i les habilitats d'advocació i defensa, d'empatia, de pensament crític i de presa de decisions i solució de problemes.  

    Com deia Eduardo Galeano: desde el punto de vista del buho o el murcielago, el crepúsculo és la hora del desayuno. Tanmateix moltes vegades veiem "normal" només allò que s'assembla a nosaltres i algunes persones són menystingudes o excloses per la seva nacionalitat, pel seu gènere o orientació sexual, per la seva capacitat intel·lectual, etc.

    Podeu proposar a l'alumnat que busqui informació als mitjans de comunicació sobre alguna notícia relacionada amb la immigració i que analitzin si es reflecteixen o no estereotips relacionats amb algunes cultures o nacionalitats. Poden fer un escrit en el qual refelxionin sobre això: La informació és objectiva? Quina visió es dona de les persones immigrants? Positiva o negativa? Per què? Poseu exemples del text que donin suport a les vostres afirmacions. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Atrapades en el gènere és una versió de la nadala Fum, fum, fum que va dur a terme la Comissió de gènere de l'AFA de l'Escola Fructuós Gelabert i que s'ha fet viral durant les Festes de Nadal de 2019.

    Ens pot servir per reflexionar amb l'alumnat sobre els estereotips de gènere i treballar habilitats com l'empatia i el pensament crític. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra, en format de conte, la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen alguna discriminació o discapacitat. També ens pot servir per treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penseu que se sent en Lorenzo amb aquesta situació? Com us sentiríeu vosaltres?

    Què penseu que representa el pot vermell? 

    Què passaria si tothom portes un pot vermell a sobre? En Lorenzo sentiria el mateix? Per què?

    Què és el qué més ajuda en Lorenzo? Per què penseu que passa això? I vosaltres com l'ajudaríeu?

    Nota: Aquest recurs es pot utilitzar a partir dels 6 anys, en funció de les edats dels infants participants haurem d'adequar les preguntes de debat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

    Podeu demanar a l'alumnat que visioni el vídeo i faci un resum en el qual expliqui amb les seves pròpies paraules la diferència entre identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual i posi exemples concrets sobre cada categoria. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes. 

    Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès. 

    Preguntes pel debat:

    Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi? 

    Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?

    Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?

    Com us sentiu les noies davant això? I els nois? 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:​ ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què? Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 

    Podeu proposar l'alumnat que investiguin sobre el concepte de normalitat i facin un escrit o reflexió. Podeu proposar-los algunes preguntes-guia: Què vol dir ser una persona "normal"? Vosaltres sou persones "normals"? Per què sí o per què no? La diversitat és positiva o negativa? Penseu que tots estem capacitats per tot? Penseu que hi ha persones que tenen més dificultats o facilitat per fer algunes coses? Per què succeix? S'hi podria fer alguna cosa? Feu alguna proposta...