Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Atrapades en el gènere és una versió de la nadala Fum, fum, fum que va dur a terme la Comissió de gènere de l'AFA de l'Escola Fructuós Gelabert i que s'ha fet viral durant les Festes de Nadal de 2019.

    Ens pot servir per reflexionar amb l'alumnat sobre els estereotips de gènere i treballar habilitats com l'empatia i el pensament crític. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    De tant en tant es bo aturar-se; proposem amb aquest recurs apropar la pràctical del mindfulness a l’aula.
    Amb el mindfulness s'alliberen tensions, es regula l'estat anímic i s'activen emocions positives que ajuden a l'equilibri físic i mental.
    En rotllana i amb els ulls tancats, ens centrarem durant tres minuts en la respiració, connectant internament amb el poder de les paraules.
    Podeu acompanyar aquests minuts fent indicacions a l'alumnat perquè es concentrin en la seva respiració:
          a. Inspiro – agafo aire pel nas / expiro – trec l’aire pel nas,
          b. Inspiro – inflo la panxa /expiro – desinflo la panxa,
          c. Inspiro – obro els pulmons / expiro – plego els pulmons.

    Podeu fer aquest exercici durant dos o tres minuts, en silenci o amb una música tranquil·la, amb els ulls oberts o tancats. Us recomanem que les primeres vegades practiqueu en moments tranquils.

    Un cop heu acabat pregunteu als infants com se senten en començar i acabar l'activitat per afavorir la presa de consciència de l'estar presents.

    Més informació a:
    https://www.educaixa.com/ca/-/pequenas-relajaciones

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica ens permet incidir sobre els estereotips de gènere i els micromasclismes. En concret, ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes.

    També ens serveix per treballar les habilitats de pensament crític, advocació i defensa i presa de decisions i solució de problemes.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions. 

    La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora.   L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.

    Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:

    • Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
    • Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
    • Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere. 
    • Conclusions en la línia teòrica-moral
  • Enllaç
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest recurs mostra de manera molt visual i entenedora la diferència entre sexe biologic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual. Ens permet aclarir els conceptes i reflexionar sobre els estereotips i prejudicis associats a aquelles persones que no s'ajusten a l'heteronormativitat dominant.

    Sexe anatòmic: també anomenat biològic o físic. Està relacionat amb l'aparell genital, els cromosomes, les hormones...És important no confondre'l amb el gènere. Pot ser home, dona o persona intersexual. 

    Identitat de gènere: és la nostra identitat psicològica. Com ens percem a nosaltres mateixos/mateixes en relació al gènere. Pot ser masculí, femení o no binari. Pot o no coincidir amb el sexe biològic. 

    Expressió de gènere: és la manera com presentem el nostre gènere a través de les nostres accions, comportament, manera de vestir... És a dir, la manera de presentar-se al món i com els altres ho interpreten segons les normes de gènere. Pot ser masculí, femení o andrògin/andrògina. 

    Orientació sexual: l'atracció que sentim envers els altres des del punt de vista físic, emocional o espiritual. Diferenciem entre homosexualitat, heterosexualitat i bisexualitat. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes. 

    Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès. 

    Preguntes pel debat:

    Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi? 

    Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?

    Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?

    Com us sentiu les noies davant això? I els nois? 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra com es demana a un grup d'infants que dibuixin com s'imaginen a tres professionals. Posteriorment els visiten a l'escola tres persones que fan aquestes feines. Ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral.

    Ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

    Preguntes pel debat

    Hi ha feines només d’homes o de dones? Hi ha diferències de sous o de responsabilitats entre homes i dones? Per què? Penses que al que juguem quan som petits pot influenciar a què ens dedicarem de grans? ...

    Proposat d'activitat

    Tal com mostra el vídeo, podem demanar l'alumnat que dibuixi tres persones que fan aquestes feines (bomber, cirugia i policia). Llavors els demanarem que expliquin quines qualitats han de tenir per dur-les a terme. Segurament associaran aquestes professions amb el gènere masculí; això ens permetrà inciar el debat conduit cap els rols de gènere, en el qual es posi de relleu perquè associem algunes professions a característiques més femenines o masculines.

    Finalment expliquem als infants què són els estereotips i la discriminació de gènere i els animem a que s’imaginen que seran ells i elles mateixes de grans, no en funció del que els altres esperen sinó de les coses que els agraden, els fan sentir bé i els desperten curiositat.

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra la història d'un nen i un gos i ens ensenya la importància de tenir una actitud positiva davant les dificultats.

    Ens permet introduir la temàtica de la diversitat funcional i treballar les habilitats d'autoestima i control intern, empatia i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat: 

    Per què penseu que el noi rebutja inicialment al gos? Què penseu que sent? 

    Com reacciona el gos davant això? Es dona per vençut? 

    Finalment el noi canvia d'actitud, per què penseu que ho fa? Com penseu que reaccionaríeu vosaltres davant aquesta situació?

    Sabeu que vol dir resiliència? Quines característiques penseu que ha de tenir una persona resilient? Penseu que es pot aplicar a aquesta història? per què si o per què no?

    Nota: La Resiliència és la capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Existeixen determinades característiques que fan que una persona sigui resilient: control de les emocions i dels impulsos, autonomia, sentit de l’humor, concepció positiva de si mateix, empatia, capacitat de comprensió i d’anàlisi de les situacions, competència cognitiva i capacitat de comprensió i concentració. Tanmateix, no només són importants els factors individuals,sinó que per desenvolupar la resiliència també és fonamental tenir suport social, ser acceptat per part dels altres i la presencia de persones properes que puguin ser models positius de conducta. 

  • Enllaç
    Edat: Infantil, Primària i Secundària

    A partir del llibre EMOCIONARI es proposen diverses activitats per aprofundir en cadascuna de les 42 emocions proposades. Disponibles en llengua castellana i anglesa.

    Estan adaptades per infantil, primària i secundària.

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR