Recursos

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa separar l'alumnat en grups i repartir-los dos o tres relats en què s’exposen dubtes reals sobre sexualitat de persones de la seva edat. Què els hi respondrien? Quin consell els donarien? Un cop acabada la dinàmica o abans d'aquesta, es visualitzarà la Història del Som-hi "Tot té el seu moment" i iniciarem el debat a partir de la temàtica que planteja en relació a les primeres relacions sexuals. 

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa a l'alumnat posar en dubte una sèrie de mites sobre l'alcohol, amb l'ajuda de l'aplicació gratuïta Kahoot o bé manualment. També es proposen una sèrie de preguntes de debat a partir del visionat de la història del Som-hi "Només sé, que no sé res". 

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa un debat al voltant de la història del Som-hi "Amb classe". També es donen pautes de com iniciar un procés d'Aprenentatge Servei (ApS).  Se separa a l'alumnat per grups i se'ls  demana que responguin 4 preguntes molt senzilles: Què volen fer? Amb qui ho volen fer? Com ho volen fer? On ho volen fer?

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica se centra en el debat al voltant de la Història del Som-hi Compta amb mi. També proposa la dinàmica Identitats, que consisteix en demanar als i les participants que conversin i descobreixin què tenen en comú, què els uneix: coses que els agraden, país d’origen, lloc on viuen, aficions, trets del caràcter, religió, ideals, valors, coses que els provoquen felicitat, coses que els fan ràbia...

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Dinàmica pautada en què es treballa l'habilitat de presa de decisions i solució de problemes amb el material del Som-hi corresponent a l'eix de addiccions.

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Dinàmica pautada en què es treballa l'habilitat de maneig dels sentiments i les emocions amb el material del Som-hi corresponent a l'eix de addiccions.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Cada any, igual: exposicions en grup temes que se seleccionen a l'atzar. Aquest any, "la resiliència en els ser humans" va fer que les coses fossin diferents. "La resiquè...?" Això és el que va dir el grup de Rosa quan va veure que aquest era el tema que els havia tocat. Tant la parauleta com la manera en què van decidir presentar els seus descobriments eren del tot inusuals. Tota la classe va estar atenta i es va divertir amb cada exercici, per la qual cosa van rebre un premi al grup.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què heu entès per resiliència? Podríeu explicar el concepte amb les vostres pròpies paraules?
    • (S) Per què penseu que hi ha persones que afronten un fet traumàtic millor que altres?
    • (C) La colla de l’Isa ha de fer una presentació sobre un tema que desconeix. Com penseu que se senten, al principi? Com afronten el repte?
    • (G) Creieu que el grup d’amics està convençut que si treballen tots en equip resoldran la situació? En general, què opineu que és millor, treballar en equip o treballar sol? Per què?
    • (G) Com penseu que ajuda a superar els reptes, el fet de treballar en equip? Podríeu posar un exemple d’un treball en grup en què no us n’hàgiu sortit?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    A casa d'en Darío, el dissabte és el dia que es fa neteja i endreça general, una tasca que es reparteixen el pare i la mare del noi. Però en un treball que ha de preparar per a l'institut sobre la participació en les feines de la llar, en Darío s'hi inclou i assegura que a casa seva aquest tema és «cosa de tres». Els seus pares ho descobreixen accidentalment i decideixen donar-li una lliçó per aconseguir que les tasques domèstiques es facin realment «a sis mans».

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quins aspectes positius penseu que troba, en Darío, a col·laborar en les tasques de la llar? I vosaltres? Com és aquesta pel·lícula, a casa vostra? Quantes mans hi participen?
    • (S) Per què considereu que és important col·laborar en les coses petites de cada dia, com ara les tasques de la llar?
    • (C) Per quin motiu penseu que en Darío menteix a la Lida quan li diu que col·labora en les tasques de la llar?
    • (C) Algun amic o amiga us ha sorprès dient-vos una mentida per quedar bé? Per què creieu que ho ha fet? Com penseu que se sent en Darío, davant de la reacció del seu pare i la seva mare?
    • (G) Què creieu que pensa i com creieu que se sent la mare d’en Darío, quan llegeix el que ha escrit el seu fill?
    • (G) Penseu que canvia res si ets noi o noia, a l’hora de col·laborar en les tasques de la llar?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    A classe de filosofia, mentre repassen Sòcrates, aprofiten per riure's de l'Isa, per indecisa. Però aquesta vegada ella els demostra que el que sembla el seu defecte més gran s'està convertint en la seva vistut principal; això sí, gràcies a aquest filòsof grec, que l'Isa, últimament, porta a tot arreu...Amb ell, ha descobert que està segura d'una cosa: que els dubtes, acompanyats de les preguntes, són importants per no «empassar-s'ho tot», per analitzar el perquè de les coses.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què considereu que és important interrogar-se sobre les coses que ens passen o que passen al nostre voltant?
    • (S) En què penseu que us pot ajudar ser crítics com l’Isa?
    • (C) Com en Beto, us ha sorprès alguna persona que conegueu i que es qüestioni coses que vosaltres no us plantegeu? Podríeu posar algun exemple?
    • (C) Com diríeu que se sent l’Isa, després de conèixer Sòcrates? I vosaltres, en quina situació heu pensat que els altres no us comprenien?
    • (G) La Lida ajuda l’Isa a valorar positivament la seva indecisió. En quina situació us ha passat alguna cosa semblant? Creieu que en un futur trobareu persones que us ajudaran a valorar les vostres qualitats?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Beto i els seus amics reben una carta en què els conviden a votar perquè aviat seran majors d'edat. El que per a tots és una bona notícia, en Beto ho interpreta com una jugada més dels «baixos fons de la política». Creu que només es recorden d'ells quan necessiten el seu vot; uns mesos enrere, en canvi, quan el seu grup ecologista va reclamar la reserva ambiental, no van rebre cap resposta...

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què penseu que és important que hi hagi persones de la comunitat que es dediquin als afers comuns?
    • (S) Us agradaria dedicar-vos a la política? Per què? Creieu que si fóssiu el/la regidor/a de joventut tindríeu sempre una idea o una resposta clares sobre allò que cal fer? Quines serien les vostres primeres propostes?
    • (C) Trobeu que els polítics entenen les preocupacions de la gent jove? Per què? I els joves? Entenen les dificultats de governar un poble o una ciutat? Algun polític us ha sorprès mai amb una decisió que hagi pres? Per què? Podríeu posar un exemple?
    • (C) Fins a quin punt cal tenir les idees clares per poder participar o votar? Penseu que hi ha algun grup d’edat que tingui les coses més clares que altres? Per què?
    • (G) Per què creieu que hi ha persones que no confien en els polítics? Penseu que és just jutjat algú sense conèixer-lo?  
    • (G) Creieu que si fóssiu regidors/regidores de joventut tindríeu clar què cal fer? Quines serien les vostres primeres propostes?
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR