Recursos

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un nen de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.

    El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena.  En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.

    Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què pensaríeu o què faríeu si un noi de la vostra escola anés vestit amb faldilla? Per què?
    • Davant aquesta situació qui us agradaria ser o com penseu que actuaríeu? Com la mare, el pare o la mestra? Per què?
    • Penseu que només a primer cop de vista podríeu saber si una persona pertany al col·lectiu LGTBI? Per què sí o per què no?
    • Sabeu que vol dir tenir l'expressió "tenir ploma"?* Què en penseu?
    • Penseu que les persones trans tenen més dificultats per relacionar-se? Pateixen més bullying? Per què?
    • Sabeu que vol dir LGTBIfòbia? Quins tipus hi ha? (transfòbia, lesbofòbia, bifòbia...) Per què penseu que existeix? 

    *La plumofobia o intolerància de génere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat. 

  • Enllaç
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest recurs mostra de manera molt visual i entenedora la diferència entre sexe biologic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual. Ens permet aclarir els conceptes i reflexionar sobre els estereotips i prejudicis associats a aquelles persones que no s'ajusten a l'heteronormativitat dominant.

    Sexe anatòmic: també anomenat biològic o físic. Està relacionat amb l'aparell genital, els cromosomes, les hormones...És important no confondre'l amb el gènere. Pot ser home, dona o persona intersexual. 

    Identitat de gènere: és la nostra identitat psicològica. Com ens percem a nosaltres mateixos/mateixes en relació al gènere. Pot ser masculí, femení o no binari. Pot o no coincidir amb el sexe biològic. 

    Expressió de gènere: és la manera com presentem el nostre gènere a través de les nostres accions, comportament, manera de vestir... És a dir, la manera de presentar-se al món i com els altres ho interpreten segons les normes de gènere. Pot ser masculí, femení o andrògin/andrògina. 

    Orientació sexual: l'atracció que sentim envers els altres des del punt de vista físic, emocional o espiritual. Diferenciem entre homosexualitat, heterosexualitat i bisexualitat. 

  • Fitxer
    Edat: Primària

    La proposta Contes per la igualtat està pensada per reforçar l’aplicació del programa «Sigues tu» a l’aula mitjançant un espectacle interactiu amb el qual, a través de l’humor i el teatre, es creen dinàmiques de treball i reflexió.

    Concretament, l’objectiu és promoure la reflexió de l’alumnat entorn els estereotips de gènere i generar conversa a l’aula en relació a aquesta temàtica.

    Aquest espectacle està adreçat a les escoles que estan duent a terme el programa "Sigues tu", concretament a l'alumnat de 3r de primària.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt mostra la història d’amor entre dos nens. El llançament del trailer va coincidir amb el dia mundial contra l’homofòbia. Permet reflexionar sobre els estereotips i els prejudicis i treballar habilitats com l’empatia a la gestió de les emocions i sentiments.

    Preguntes guia per al debat

    Què penseu que volen mostrar els autors del curt quan fan que al noi li surti el cor del pit? Penseu que és habitual que en el cinema d’animació es mostrin històries d’amor? Coneixeu algun altre curt o pel·lícula d’animació que mostri una relació amorosa entre dos nois o dues noies? Per què penseu que succeeix això? Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? Per què? Penseu que és necessari que existeixi un dia mundial de lluita contra l'homofòbia? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo correspon al tràiler de la pel·lícula "La noia danesa" que es desenvolupa a Dinamarca al segle XVIII. La parella de pintors formada per Einar i Gerda Wegener és exitosa. Un dia, per casualitat, la model a la qual ella ha contractat per retratar en els seus quadres ha hagut de cancel·lar la cita, i per acabar aquestes pintures a temps demana al seu marit si no li faria res posar-se mitges i sabates de dona durant una estona. Ell hi accedeix sense problema, i això li desperta un anhel llargament amagat: el desig de ser dona. Al principi aquest joc els resulta apassionant i divertit: els retrats són un èxit, i ella anima el seu marit a adoptar una aparença femenina. Després ja no ho és tant: Einar, s'adona que, per dins, se sent una dona. La vida del matrimoni fa un gir enorme gir i el naixement d'una identitat femenina en el cos masculí d'Einar provoca molts problemes en la seva relació sentimental. En la seva lluita per fer justícia al seu jo interior, Einar es conveteix en Lili Elbe. La seva decisió final és  fer-se una operació de canvi de sexe i es converteix així en pioner en la cultura transgènere i en un dels primers a operar-se i canviar de sexe.

    Permet reflexionar sobre les diferents identitats sexuals i la convivència. Es poden treballar habilitats com ara la gestió dels sentiments i les emocions, l'empatia i l'advocació o defensa.

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Creus que la Lili se sentia confosa? Tenia sentiments que preferia no tenir? Alguna vegada has experimentat alguna sensació similar? Com creus que se sentirà la Lili  després del canvi de sexe? La seva vida tindrà més sentit? En qui busca suport per fer front als sentiments que s'han despertat dins seu? Penseu que la seva dona va tenir un paper clau perquè decidís operar-se?Com reaccionaríeu si un amic o amiga us expliqués que sent que està en un cos amb el qual no s'identifica? Imagineu que sou la Lili: escriviu o dieu tres frases que expressin el que sentiu.