Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Atrapades en el gènere és una versió de la nadala Fum, fum, fum que va dur a terme la Comissió de gènere de l'AFA de l'Escola Fructuós Gelabert i que s'ha fet viral durant les Festes de Nadal de 2019.

    Ens pot servir per reflexionar amb l'alumnat sobre els estereotips de gènere i treballar habilitats com l'empatia i el pensament crític. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions. 

    La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora.   L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.

    Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:

    • Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
    • Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
    • Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere. 
    • Conclusions en la línia teòrica-moral
  • Enllaç
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest recurs mostra de manera molt visual i entenedora la diferència entre sexe biologic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual. Ens permet aclarir els conceptes i reflexionar sobre els estereotips i prejudicis associats a aquelles persones que no s'ajusten a l'heteronormativitat dominant.

    Sexe anatòmic: també anomenat biològic o físic. Està relacionat amb l'aparell genital, els cromosomes, les hormones...És important no confondre'l amb el gènere. Pot ser home, dona o persona intersexual. 

    Identitat de gènere: és la nostra identitat psicològica. Com ens percem a nosaltres mateixos/mateixes en relació al gènere. Pot ser masculí, femení o no binari. Pot o no coincidir amb el sexe biològic. 

    Expressió de gènere: és la manera com presentem el nostre gènere a través de les nostres accions, comportament, manera de vestir... És a dir, la manera de presentar-se al món i com els altres ho interpreten segons les normes de gènere. Pot ser masculí, femení o andrògin/andrògina. 

    Orientació sexual: l'atracció que sentim envers els altres des del punt de vista físic, emocional o espiritual. Diferenciem entre homosexualitat, heterosexualitat i bisexualitat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra com es demana a un grup d'infants que dibuixin com s'imaginen a tres professionals. Posteriorment els visiten a l'escola tres persones que fan aquestes feines. Ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral.

    Ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

    Preguntes pel debat

    Hi ha feines només d’homes o de dones? Hi ha diferències de sous o de responsabilitats entre homes i dones? Per què? Penses que al que juguem quan som petits pot influenciar a què ens dedicarem de grans? ...

    Proposat d'activitat

    Tal com mostra el vídeo, podem demanar l'alumnat que dibuixi tres persones que fan aquestes feines (bomber, cirugia i policia). Llavors els demanarem que expliquin quines qualitats han de tenir per dur-les a terme. Segurament associaran aquestes professions amb el gènere masculí; això ens permetrà inciar el debat conduit cap els rols de gènere, en el qual es posi de relleu perquè associem algunes professions a característiques més femenines o masculines.

    Finalment expliquem als infants què són els estereotips i la discriminació de gènere i els animem a que s’imaginen que seran ells i elles mateixes de grans, no en funció del que els altres esperen sinó de les coses que els agraden, els fan sentir bé i els desperten curiositat.

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:

    • ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què?
    • Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 
    • Penseu que tots estem capacitats per tot? Què vol dir ser una persona "normal"?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El vídeo mostra un seguit d'opinions de persones adultes sobre l'adolescència, que no sempre responen a la realitat.

    Ens pot ajudar a treballar amb l'alumnat els prejudicis, els estereotips i les habilitats d'autoestima i control intern i advocació i defensa. També ens permet reflexionar sobre els nostres propis prejudicis envers els i les adolescents. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Calen només uns segons per asumir un prejudici segons l'aparença de l'altre. En aquest vídeo, sis persones intercanvien informació sobre els seus interesos i aficions per després constrastar els estereotips i etiquetes que han construit al voltant d'aquesta informació.

    Preguntes pel debat:

    Com creiem que els prejudicis i els estereotips afecten les relacions entre les persones i la comunicació que hi establim?

    Com podem fer que no afectin les persones que ens envolten i amb les quals ens relacionem diàriament?

    Ens podem comprometre a posar-ho en pràctica amb les persones amb què ens relacionem?

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra la història d'una dona gran i un noi jove que tenen un petit conflicte per un paquet de galetes. Ens permet reflexionar sobre els prejudicis i les falses aparences i treballar habilitats i valors com l'empatia i la generositat. 

    Preguntes pel debat abans de veure el vídeo:

    Sabeu que és un prejudici? I un esterotip? Per què penseu que les persones tenim prejudicis? (Es poden fer aclariments al grup) 

    Sabeu què és l'empatia? Quan tens empatia amb algú vol dir que hi estàs d'acord? Per què? 

    Qui penseu que son més generoses, les persones grans o les més joves? Per què?

    Hi ha algunes persones que pensen que les persones joves són maleducades, penseu que és veritat? Per què penseu que ho diuen? 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Per què penses que ha succeit el malentès?

    Com reaccionen els dos personatges davant la situació? Hi ha diferències? A què creus que són degudes aquestes diferències?

    Com creus que se sent la dona gran quan se n'adona del que ha passat?  Penses que s'hagués disculpat amb el jove en cas de tenir ocasió? Per què sí o per què no? 

    Us ha passat alguna vegada una situació semblant? En cas afirmatiu, us heu disculpat? 

    Heu discutit alguna vegada pensant que teníeu la raó i llavors us n'heu adonat que estaveu equivocats/equivocades? Què heu fet? 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra el testimoni d'unes nenes i noies que expressen que sovint s'han sentit limitades en les seves decisions pel fet de ser dones.

    Ens permet establir un debat amb el grup en relació a aquesta afirmació.

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR