Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals. En aquest vídeo apareix "La Regla d'en Kiko", que permet explicar de forma senzilla als infants com evitar el contacte físic inadequat, saber reaccionar en cas necessari i demanar ajuda.  

    També podeu consultar el conte Kiko y la mano

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    De vegades ens costa dir allò que sentim als altres tot i que ens agradaria fer-ho. El vídeo ens mostra com algunes persones manifesten el seu amor pel algun èsser estimat. Ens permet reflexionar sobre la importància de mostrar els nostres sentiments i les reaccions que es produeixen quan això passa. 

    Us permetrà treballar el vincle emocional, la comunicació interpersonal, l'autoestima i el control intern i el maneig d'emocions i sentiments.

    Podeu proposar a l'alumnat fer a casa la següent ACTIVITAT, que pot ser complementària a les assignatures de llengua o valors ètics. És important fer els passos per ordre i no avançar-se:

    1. Mirar el vídeo
    2. Agafar un full de paper, dibuixar-hi un cor o alguna altra forma inspiradora i anotar-hi dins, de la manera que cadascú vulgui, el nom de les persones estimades.
    3. A continuació, en un altre full, escriure què els hi dirien a aquestes persones. Poden triar a una persona o un parell o fer un escrit en conjunt. 
    4. Posteriorment han de llegir el que han escrit a la persona o persones destinatàries
    5. Finalment han de fer un recull per escrit sobre el que han sentit. Es poden basar en les següents preguntes: Com t’has sentit un cop feta l’activitat? T’ha estat fàcil fer-la? Per què? Estàs acostumada/at a dir coses positives a les persones del teu voltant? Per què si o per què no? Quines reaccions han tingut les persones que els hi has llegit la carta? T’han donat algun tipus de resposta? Quina? T'has inclòs a dins de la llista de persones estimades? Com et sents quan et diuen coses positives? Com creus que et tractes a tu mateix/a? Per què? Et diries més coses positives? ...
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo podem veure les reaccions de les persones davant una actitud clarament racista i de rebuig. Com reaccionaríem nosaltres davant aquesta situació? Tindríem la capacitat d'actuar, una actitud pasiva o de rebuig? Ens permet treballar els prejudicis, la discriminació i les habilitats d'advocació i defensa, d'empatia, de pensament crític i de presa de decisions i solució de problemes.  

    Com deia Eduardo Galeano: desde el punto de vista del buho o el murcielago, el crepúsculo és la hora del desayuno. Tanmateix moltes vegades veiem "normal" només allò que s'assembla a nosaltres i algunes persones són menystingudes o excloses per la seva nacionalitat, pel seu gènere o orientació sexual, per la seva capacitat intel·lectual, etc.

    Podeu proposar a l'alumnat que busqui informació als mitjans de comunicació sobre alguna notícia relacionada amb la immigració i que analitzin si es reflecteixen o no estereotips relacionats amb algunes cultures o nacionalitats. Poden fer un escrit en el qual refelxionin sobre això: La informació és objectiva? Quina visió es dona de les persones immigrants? Positiva o negativa? Per què? Poseu exemples del text que donin suport a les vostres afirmacions. 

  • Àudio
    Edat: Infantil

    Aquest recurs ens permet treballar l'activitat "Teatret de les emocions" (P5), de la Unitat didàctica "M'agrada expressar-me" de l'Àmbit JO de la proposta Descobrint per Educació infantil. Com poden acabar aquestes històries? Quines emocions experimenten els i les protagonistes? I vosaltres què sentiríeu? 

    0:00 Història 1
    1:30 Història 2
    3:20 Història 3
    4:45 Història 4

  • Vídeo
    Edat: Infantil

    En aquest vídeo la companyia Tanaka Teatre representa aquest conte. Explica la història d'un peix molt bonic, gràcies a les seves escates brillants. Però que es troba molt sol...

    Podeu utilitzar aquest recurs per treballar l'autoestima i la presa de decisions i solució de problemes. 

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica ens permet incidir sobre els estereotips de gènere i els micromasclismes. En concret, ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes.

    També ens serveix per treballar les habilitats de pensament crític, advocació i defensa i presa de decisions i solució de problemes.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions. 

    La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora.   L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.

    Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:

    • Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
    • Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
    • Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere. 
    • Conclusions en la línia teòrica-moral
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:​ ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què? Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 

    Podeu proposar l'alumnat que investiguin sobre el concepte de normalitat i facin un escrit o reflexió. Podeu proposar-los algunes preguntes-guia: Què vol dir ser una persona "normal"? Vosaltres sou persones "normals"? Per què sí o per què no? La diversitat és positiva o negativa? Penseu que tots estem capacitats per tot? Penseu que hi ha persones que tenen més dificultats o facilitat per fer algunes coses? Per què succeix? S'hi podria fer alguna cosa? Feu alguna proposta...

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra com, en determinats moments, unes paraules amables escrites en un paper poden fer que les persones se sentin millor. 

    Ens pot servir per introduir les dinàmiques de cohessió de grup i per treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i col·laboració i treball en equip. 

    Preguntes pel debat: Què us ha trasmès aquest vídeo? Quines emocions us ha generat?  Què tenen en comú les persones que reben el paper?Què penseu que senten les persones que reben el paper? I les que els hi deixen? Per què ho fan? Com us sentíerieu vosaltres si rebessiu aquest paper?  Penseu que podríeu fer una cosa similar a la vostra classe? 

    Podeu proposar a l'alumnat repetir aquest experiment a casa. Els demanarem que escriguin en un post-it una paraula o frase curta per algun o alguns membres de la família. Que l'enganxin en algun lloc de la casa, sense que els vegin, així la persona destinatària el trobarà per sorpresa en algun moment. 

    Un cop feta l'activita, es pot fer un ercull a l'aula sobre com s'han sentit duent-la a terme. Us proposem algunes preguntes per dirigir el debat: Com us heu sentit fent l’activitat? Heu pogut identificar quina emoció estava més present? Heu pogut sentir quin tipus de pensaments tenieu més presents? Ha estat difícil? Per què? Com us heu sentit al veure la reacció de la persona destinatària dels vostres missatges? Us han descobert? Com han reaccionat? Com us ha fet sentir la seva reacció?...

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR