Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Atrapades en el gènere és una versió de la nadala Fum, fum, fum que va dur a terme la Comissió de gènere de l'AFA de l'Escola Fructuós Gelabert i que s'ha fet viral durant les Festes de Nadal de 2019.

    Ens pot servir per reflexionar amb l'alumnat sobre els estereotips de gènere i treballar habilitats com l'empatia i el pensament crític. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra, en format de conte, la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen alguna discriminació o discapacitat. També ens pot servir per treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penseu que se sent en Lorenzo amb aquesta situació? Com us sentiríeu vosaltres?

    Què penseu que representa el pot vermell? 

    Què passaria si tothom portes un pot vermell a sobre? En Lorenzo sentiria el mateix? Per què?

    Què és el qué més ajuda en Lorenzo? Per què penseu que passa això? I vosaltres com l'ajudaríeu?

    Nota: Aquest recurs es pot utilitzar a partir dels 6 anys, en funció de les edats dels infants participants haurem d'adequar les preguntes de debat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica ens permet incidir sobre els estereotips de gènere i els micromasclismes. En concret, ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes.

    També ens serveix per treballar les habilitats de pensament crític, advocació i defensa i presa de decisions i solució de problemes.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions. 

    La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora.   L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.

    Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:

    • Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
    • Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
    • Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere. 
    • Conclusions en la línia teòrica-moral
  • Enllaç
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest recurs mostra de manera molt visual i entenedora la diferència entre sexe biologic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual. Ens permet aclarir els conceptes i reflexionar sobre els estereotips i prejudicis associats a aquelles persones que no s'ajusten a l'heteronormativitat dominant.

    Sexe anatòmic: també anomenat biològic o físic. Està relacionat amb l'aparell genital, els cromosomes, les hormones...És important no confondre'l amb el gènere. Pot ser home, dona o persona intersexual. 

    Identitat de gènere: és la nostra identitat psicològica. Com ens percem a nosaltres mateixos/mateixes en relació al gènere. Pot ser masculí, femení o no binari. Pot o no coincidir amb el sexe biològic. 

    Expressió de gènere: és la manera com presentem el nostre gènere a través de les nostres accions, comportament, manera de vestir... És a dir, la manera de presentar-se al món i com els altres ho interpreten segons les normes de gènere. Pot ser masculí, femení o andrògin/andrògina. 

    Orientació sexual: l'atracció que sentim envers els altres des del punt de vista físic, emocional o espiritual. Diferenciem entre homosexualitat, heterosexualitat i bisexualitat. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes. 

    Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès. 

    Preguntes pel debat:

    Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi? 

    Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?

    Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?

    Com us sentiu les noies davant això? I els nois? 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra com es demana a un grup d'infants que dibuixin com s'imaginen a tres professionals. Posteriorment els visiten a l'escola tres persones que fan aquestes feines. Ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral.

    Ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

    Preguntes pel debat

    Hi ha feines només d’homes o de dones? Hi ha diferències de sous o de responsabilitats entre homes i dones? Per què? Penses que al que juguem quan som petits pot influenciar a què ens dedicarem de grans? ...

    Proposat d'activitat

    Tal com mostra el vídeo, podem demanar l'alumnat que dibuixi tres persones que fan aquestes feines (bomber, cirugia i policia). Llavors els demanarem que expliquin quines qualitats han de tenir per dur-les a terme. Segurament associaran aquestes professions amb el gènere masculí; això ens permetrà inciar el debat conduit cap els rols de gènere, en el qual es posi de relleu perquè associem algunes professions a característiques més femenines o masculines.

    Finalment expliquem als infants què són els estereotips i la discriminació de gènere i els animem a que s’imaginen que seran ells i elles mateixes de grans, no en funció del que els altres esperen sinó de les coses que els agraden, els fan sentir bé i els desperten curiositat.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Segons dades de la Comissió Europea de 2015 la bretxa salarial total de gènere a Espanya es del 35,7 % (la mitjana de la UE es del 39,6 %). El vídeo mostra com un grup d'infants han de recollir unes boles. Un cop acabada la "feina" la recompensa és diferent en funció de si són nens o nenes.

    Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les desigualtats de gènere i treballar les habilitats d'advocació i defensa, empatia i pensament crític. 

    Preguntes pel debat: 

    Què en penseu de la situació? És justa? Per què?

    Com reaccionen les nenes davant la situació? I els nens? Com reaccionaríeu vosaltres? 

    Sabeu que és la bretxa salarial de gènere? Què en penseu? Per quins motius penseu que succeeix? És justa aquesta situació? Què podríem fer per canviar-la?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Vídeo elaborat per adolescents de l'Esplai Espurnes que permet treballar amb el grup situacions d'assetjament.

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR