Recursos

Convivencia

  • Fitxer
    Edat: Primària

    Aquesta faula mostra com, de vegades, la nostra ajuda pot empitjorar la situació. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre l'empatia, el respecte a la diversitat i promoure l'escolta activa. 

    Possibles preguntes de debat:

    • Per què el mico va pensar que el peix s'estava ofegant? 
    • ​El mico volia ajudar el peix? Ho aconsegueix? Per què penseu que passa?
    • De vegades no n'hi ha prou amb la bona intenció. Què podria haver fer el mico? Penseu que tothom té les mateixes necessitats? 
    • Sabeu que és l'empatia? 
    • Us ha passat alguna vegada que heu volgut ajudar algú i heu empitjorat la situació? I a l'inrevés, algú us ha volgut ajudar quan no us calia? Com us heu sentit? 

  • Vídeo
    Edat: Educació Infantil

    Aquest conte explica la història d'en Joan, un nen al qui li agradava pintar-se les ungles. Un dia a l'escola, alguns companys se'n van començar a riure i el seu pare va decidir que calia fer-hi alguna cosa...

    Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i advocació i defensa, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Educació Infantil

    Aquest conte explica la història del petit Quadrat. Ell vol jugar a casa dels seus amics, però no passa per la porta perquè ells són rodons i la seva porta també… «Hauríem de retallar-te les cantonades!», diuen els Petits Rodons. «Oh, no! –diu el Petit Quadrat– Això em faria massa mal!» Com ho farem? El Petit Quadrat és diferent. Mai no serà rodó.

    Us pot ajudar a treballar a l'aula valors com l'amistat, la solidaritat i el respecte a la diferència. També promoure l'entrenament de les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i pensament creatiu, entre d'altres.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra un noi que s'aixeca a l'aula i comparteix el seu problema de salut mental.

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre l'estigmatització de les malalties mentals i com aquest fet contribueix a incrementar el patiment de les persones que les pateixen. També ens permet treballar les habilitats d'empatia i advocació i defensa, entre d'altres. 

    L'Associació Obertament treballa activament per visibilitzar les persones que pateixen una malaltia mental i erradicar l'estigma social que encara existeix avui en dia. En aquest enllaç trobareu una proposta pedagògica, creada per aquesta entitat, per treballar el vídeo. 

  • Vídeo
    Edat:

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo podem veure les reaccions de les persones davant una actitud clarament racista i de rebuig. Com reaccionaríem nosaltres davant aquesta situació? Tindríem la capacitat d'actuar, una actitud pasiva o de rebuig? Ens permet treballar els prejudicis, la discriminació i les habilitats d'advocació i defensa, d'empatia, de pensament crític i de presa de decisions i solució de problemes.  

    Com deia Eduardo Galeano: desde el punto de vista del buho o el murcielago, el crepúsculo és la hora del desayuno. Tanmateix moltes vegades veiem "normal" només allò que s'assembla a nosaltres i algunes persones són menystingudes o excloses per la seva nacionalitat, pel seu gènere o orientació sexual, per la seva capacitat intel·lectual, etc.

    Podeu proposar a l'alumnat que busqui informació als mitjans de comunicació sobre alguna notícia relacionada amb la immigració i que analitzin si es reflecteixen o no estereotips relacionats amb algunes cultures o nacionalitats. Poden fer un escrit en el qual refelxionin sobre això: La informació és objectiva? Quina visió es dona de les persones immigrants? Positiva o negativa? Per què? Poseu exemples del text que donin suport a les vostres afirmacions. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra, en format de conte, la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen alguna discriminació o discapacitat. També ens pot servir per treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penseu que se sent en Lorenzo amb aquesta situació? Com us sentiríeu vosaltres?

    Què penseu que representa el pot vermell? 

    Què passaria si tothom portes un pot vermell a sobre? En Lorenzo sentiria el mateix? Per què?

    Què és el qué més ajuda en Lorenzo? Per què penseu que passa això? I vosaltres com l'ajudaríeu?

    Les persones són totes iguals o diferents? Per què? Tot i que no totes les persones som iguals,penseu que hem de tenir les mateixes oportunitats? Per què? 

    Nota: Aquest recurs es pot utilitzar a partir dels 6 anys, en funció de les edats dels infants participants haurem d'adequar les preguntes de debat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual i de gènere (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

    Podeu demanar a l'alumnat que visioni el vídeo i faci un resum en el qual expliqui amb les seves pròpies paraules la diferència entre identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual i posi exemples concrets sobre cada categoria. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra com, en determinats moments, unes paraules amables escrites en un paper poden fer que les persones se sentin millor. 

    Ens pot servir per introduir les dinàmiques de cohesió de grup i per treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i col·laboració i treball en equip. 

    Preguntes pel debat: Què us ha transmès aquest vídeo? Quines emocions us ha generat?  Què tenen en comú les persones que reben el paper?Què penseu que senten les persones que reben el paper? I les que els hi deixen? Per què ho fan? Com us sentiríeu vosaltres si rebéssiu aquest paper?  Penseu que podríeu fer una cosa similar a la vostra classe? 

    Podeu proposar a l'alumnat repetir aquest experiment a casa. Els demanarem que escriguin en un post-it una paraula o frase curta per algun o alguns membres de la família. Que l'enganxin en algun lloc de la casa, sense que els vegin, així la persona destinatària el trobarà per sorpresa en algun moment. 

    Un cop feta l'activitat, es pot fer un recull a l'aula sobre com s'han sentit duent-la a terme. Us proposem algunes preguntes per dirigir el debat: Com us heu sentit fent l’activitat? Heu pogut identificar quina emoció estava més present? Heu pogut sentir quin tipus de pensaments teníeu més presents? Ha estat difícil? Per què? Com us heu sentit al veure la reacció de la persona destinatària dels vostres missatges? Us han descobert? Com han reaccionat? Com us ha fet sentir la seva reacció?...